בְּפוֹסט זֶה נַעֲמֹד עַל מִדַּת הַבִּטָּחוֹן כְּפִי שֶׁהִיא מְבֹאֶרֶת בְּ"חוֹבוֹת הַלְּבָבוֹת" לְרַבֵּנוּ בַּחְיֵי, וְנַרְאֶה אֵיךְ הִיא מַשְׁפִּיעָה בְּאֹפֶן חִיּוּבִי עַל אֵיכוּת הַחַיִּים שֶׁל הַיְּהוּדִי הַבּוֹטֵחַ.
מַהוּ בִּטָּחוֹן?
רַבֵּנוּ בַּחְיֵי מְגַדֵּר אֶת הַבִּטָּחוֹן כְּ"מְנוּחַת נֶפֶשׁ הַבּוֹטֵחַ, וְשֶׁיִּהְיֶה לִבּוֹ סָמוּךְ עַל מִי שֶׁבָּטַח עָלָיו, שֶׁיַּעֲשֶׂה הַטּוֹב וְהַנָּכוֹן לוֹ בְּעִנְיָן אֲשֶׁר יִבְטַח עָלָיו, כְּפִי יְכָלְתּוֹ וְדַעְתּוֹ בְּמַה שֶּׁמֵּפִיק טוֹבָתוֹ". הַבִּטָּחוֹן הָאֲמִתִּי נוֹבֵעַ מִלֵּב בָּטוּחַ בְּמִי שֶׁבּוֹטְחִים בּוֹ שֶׁיְּקַיֵּם אֶת דְּבָרָיו, וְשֶׁיַּעֲשֶׂה אֶת הַטּוֹב, גַּם אִם לֹא הִתְנָה עַל כָּךְ בְּפֵרוּשׁ.
תּוֹעֲלוֹת הַבִּטָּחוֹן לְאֵיכוּת הַחַיִּים:
הַבִּטָּחוֹן בָּאֱלֹהִים מֵבִיא לְתּוֹעֲלוֹת רַבּוֹת בְּחַיֵּי הָאָדָם, בֵּין הַשָּׁאַר:
- שַׁלְוָה וּמְנוּחַת הַנֶּפֶשׁ: הַבּוֹטֵחַ בָּאֱלֹהִים זוֹכֶה לִמְנוּחַת הַלֵּב מִן הַדְּאָגוֹת הָעוֹלָמִיּוֹת וְשַׁלְוָה מִתַּאֲווֹתָיו הַגּוּפָנִיּוֹת, וְנֶהֱנֶה מֵ"הַשְׁקֵט וּבְבִטְחָה וּבְשַׁלְוָה בָּעוֹלָם הַזֶּה".
- הִמָּנְעוּת מֵעֲבוֹדוֹת מְפֹרָכוֹת: הַבִּטָּחוֹן בָּאֱלֹהִים מֵאֲפְשֵׁר לָאָדָם לְהִמָּנַע מִמְּלָאכוֹת מְיַגְּעוֹת וְעֲבוֹדָה קָשָׁה, וּלְבַחֵר בְּ"מַה שֶּׁיֵּשׁ בּוֹ יוֹתֵר מְנוּחָה לְגוּפוֹ, וְשֵׁם טוֹב לוֹ, וּפְנַאי לְלִבּוֹ, וּמַה שֶּׁהוּא מֵפִיק יוֹתֵר לְחוֹבוֹת תּוֹרָתוֹ עִם יוֹתֵר אֱמוּנָתוֹ".
- צִמְצוּם צַעַר מֵהֶפְסֵדִים כַּלְכָּלִיִּים: הַבּוֹטֵחַ בָּאֱלֹהִים מִצְטַמְצֵם צַעַר נַפְשׁוֹ בְּעִנְיְנֵי מִסְחָר אוֹ אִם נִפְגַּע בְּחוֹלִי, מֵאַחַר שֶׁהוּא יוֹדֵעַ "כִּי הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ מְתַקֵּן עִנְיָנוֹ יוֹתֵר מִמֶּנּוּ, וּבוֹחֵר לוֹ טוֹב יוֹתֵר מִמַּה שֶׁהוּא בוֹחֵר לְעַצְמוֹ".
- שִׂמְחָה בְּכָל עִנְיָן: הַבּוֹטֵחַ שָׂמֵחַ בְּכָל עִנְיָן שֶׁמַּגִּיעַ אֵלָיו, גַּם אִם הוּא נֶגֶד טִבְעוֹ, מֵאַחַר שֶׁהוּא בָּטוּחַ שֶׁהָאֱלֹהִים עוֹשֶׂה רַק אֶת הַטּוֹב בִּשְׁבִילוֹ. כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: "אִם לֹא שִׁוִּיתִי וְדוֹמַמְתִּי נַפְשִׁי, כְּגָמוּל עֲלֵי אִמּוֹ, כְּגָמוּל עָלַי נַפְשִׁי".
- אֵין דְּאָגָה מִפְּגִיעָה אוֹ מַחֲלָה: "וְהַבּוֹטֵחַ בַּה' בָּטוּחַ מִן הַמַּדְוִים וְהַחוֹלָיִים אֶלָּא עַל דֶּרֶךְ הַכַּפָּרָה אוֹ עַל דֶּרֶךְ הַתְּמוּרָה". הַבִּטָּחוֹן מֵגֵן עַל הָאָדָם מִדְּאָגָה מְיֻתֶּרֶת בִּגְלַל מַחֲלָה, כִּי הוּא סוֹמֵךְ עַל הַהַשְׁגָּחָה הָאֱלֹהִית.
הַהֶבְדֵּל בֵּין בּוֹטֵחַ לְמִי שֶׁאֵינוֹ בּוֹטֵחַ:
רַבֵּנוּ בַּחְיֵי מְפָרֵט אֶת הַהֶבְדֵּלִים הַמַּהוּתִיִּים בֵּין הָאָדָם הַבּוֹטֵחַ בָּאֱלֹהִים לְבֵין מִי שֶׁאֵינוֹ בּוֹטֵחַ בּוֹ:
- קַבָּלַת הַדִּין: הַבּוֹטֵחַ רוֹצֶה בְּדִין ה', וּמוֹדֶה לוֹ עַל הַטּוֹבָה וְעַל הָרָעָה, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: "ה' נָתַן וַה' לָקָח, יְהִי שֵׁם ה' מְבֹרָךְ". לְעֻמָּתוֹ, מִי שֶׁאֵינוֹ בּוֹטֵחַ מִתְהַלֵּל עַל הַטּוֹבָה וּמִתְקַצֵּף עַל הָרָעָה.
- מְנוּחַת הַנֶּפֶשׁ: הַבּוֹטֵחַ שָׁלֵו וּמְנֻחָם, מֵאַחַר שֶׁהוּא יוֹדֵעַ שֶׁהָאֱלֹהִים מַנְהִיג אֶת הַכֹּל לְטוֹבָתוֹ, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: "אַךְ לֵאלֹהִים דּוֹמִּי נַפְשִׁי, כִּי מִמֶּנּוּ תִּקְוָתִי". לְעֻמָּתוֹ, מִי שֶׁאֵינוֹ בּוֹטֵחַ שָׁרוּי בְּדַאֲגָה וְצַעַר תְּמִידִיִּים.
- אֵי סְמִיכָה עַל סִבּוֹת: הַבּוֹטֵחַ מִתְעַסֵּק בְּסִבּוֹת, אֲבָל אֵינוֹ סוֹמֵךְ עֲלֵיהֶן, וְיוֹדֵעַ שֶׁהַתּוֹעֶלֶת מֵה' בִּלְבַד, לְעֻמָּתוֹ מִי שֶׁאֵינוֹ בּוֹטֵחַ, בּוֹטֵחַ בְּסִבּוֹת וּמְיַחֵס לָהֶן אֶת הַהַצְלָחָה.
- נְדִיבוּת: הַבּוֹטֵחַ מוֹצִיא אֶת הַמּוֹתָר מִמְּזוֹנוֹ בְּנָדִיבוּת לְרָצוֹן ה', לְעֻמָּתוֹ, מִי שֶׁאֵינוֹ בּוֹטֵחַ חוֹסֵךְ וְאֵינוֹ מַרְגִּישׁ אֶת הַחֶסֶד שֶׁעָלָיו לַעֲשׂוֹת.
- הַכָּנָה לְעוֹלָם הַבָּא: הַבּוֹטֵחַ בָּאֱלֹהִים מִתְעַסֵּק בְּסִבּוֹת הָעוֹלָם כְּדֵי לְהָכִין צֵידָה לְאַחֲרִיתוֹ, בְּעוֹד שֶׁמִּי שֶׁאֵינוֹ בּוֹטֵחַ מִתְרַכֵּז בְּעִנְיְנֵי הָעוֹלָם הַזֶּה וּמִתְעַלֵּם מֵהַהֲכָנָה לְעוֹלָם הַבָּא.
- אֲהוּב עַל הַבְּרִיּוֹת: הַבּוֹטֵחַ אָהוּב עַל הַכֹּל מֵאַחַר שֶׁהוּא בָּטוּחַ מֵהֶזֵּקוֹ וְשֶׁלִּבָּם שָׁלֵם מֵחֲמָתוֹ, לְעֻמָּתוֹ, מִי שֶׁאֵינוֹ בּוֹטֵחַ אֵינוֹ אָהוּב מֵאַחַר שֶׁהוּא תָּמִיד חוֹמֵד וּמְקַנֵּא בְּאֲחֵרִים.
- אֵין אֵבֶל וְדַאֲגָה: הַבּוֹטֵחַ אֵינוֹ מִתְאַבֵּל עַל הֶפְסֵדִים וְאֵינוֹ חוֹשֵׁשׁ לְיוֹם הַמָּחָר, כִּי הוּא סוֹמֵךְ עַל ה' שֶׁיְּסַפֵּק לוֹ אֶת כָּל צָרְכּוֹ. לְעֻמָּתוֹ, מִי שֶׁאֵינוֹ בּוֹטֵחַ מַרְבֶּה לְהִתְאַבֵּל עַל פִּגְעֵי הָעוֹלָם וּמִתְעַסֵּק בְּאִסּוּף מָמוֹן בְּאֹפֶן שֶׁמִּשְׁתַּקֵּף כְּחֶסְרוֹן אֱמוּנָה בַּה'.
מַפְסִידֵי הַבִּטָּחוֹן:
רַבֵּנוּ בַּחְיֵי מְפָרֵט גַּם אֶת הַגּוֹרְמִים הַמַּפְסִידִים אֶת הַבִּטָּחוֹן בָּאֱלֹהִים:
- סִכְלוּת בְּעִנְיַן הַבּוֹרֵא: מִי שֶׁאֵינוֹ מֵבִין אֶת רַחֲמֵי הַבּוֹרֵא, הַשְׁגָּחָתוֹ וְשִׁלְטוֹנוֹ, לֹא יָכוֹל לִבְטֹחַ בּוֹ.
- סִכְלוּת בְּמִצְווֹת הַבּוֹרֵא: מִי שֶׁאֵינוֹ מֵבִין אֶת הַמִּצְווֹת הַמְזַכּוֹת לִבְטֹחַ בָּאֱלֹהִים, אֵינוֹ זוֹכֶה לִבְטֹחַ בּוֹ.
- נְטִיָּה לְסִבּוֹת קְרוֹבוֹת: מִי שֶׁנּוֹטֶה לִבְטֹחַ בַּסִּבּוֹת הַקְּרוֹבוֹת וְשֶׁהוּא רוֹאֶה אוֹתָן, וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ שֶׁהֵן חֲלוּשׁוֹת לְהוֹעִיל אוֹ לְהַזִּיק, מַפְסִיד אֶת בִּטְחוֹנוֹ בָּאֱלֹהִים.
סִכּוּם:
לְסִכּוּם, מִדַּת הַבִּטָּחוֹן הִיא יְסוֹד מְרַכְּזִי בְּחַיֵּי הַיְּהוּדִי. עַל יְדֵי הַבִּטָּחוֹן בָּאֱלֹהִים, הָאָדָם זוֹכֶה לְשַׁלְוָה, לִמְנוּחָה, וּלְשִׂמְחָה. הוּא מִתְעַלֶּה מִדַּאֲגוֹת הָעוֹלָם הַזֶּה וּמִתְמַקֵּד בַּעֲבוֹדָתוֹ אֶת ה'. הָאָדָם הַבּוֹטֵחַ אֵינוֹ תָּלוּי בַּזּוּלַת וְאֵינוֹ חוֹשֵׁשׁ מִפְּגִיעָה, וְזֶה מֵאֲפְשֵׁר לוֹ לִחְיוֹת בְּאֹפֶן שָׁלֵם וּבְטָח. בִּטָּחוֹן זֶה הוּא מַפְתֵּחַ לְאֵיכוּת חַיִּים גְּבוֹהָה וּלְהַגָּעָה אֶל תַּכְלִית הַקִּיּוּם שֶׁל הָאָדָם.
קלפי ביטחון בה'
🙏 שאלון ביטחון בה' ע"פ חובות הלבבות 🙏
סדנה לחיזוק הביטחון בה'
מטרה: חיזוק מידת הביטחון בה' בקרב המשתתפות תוך שילוב של לימוד, שיח אישי וקבוצתי, ושימוש בקלפים ייחודיים.
מבנה הסדנה:
משך הסדנה: שעתיים
מספר משתתפות: עד 20
1. פתיחה – מעגל היכרות וחיבור לנושא (15 דקות)
- ברכת פתיחה: הסבר קצר על משמעות הביטחון בה' לפי רבינו בחיי.
- שאלת פתיחה: כל משתתפת מתבקשת לשתף רגע בחייה שבו חשה ביטחון בה' או חוסר ביטחון והתמודדות עם הסיטואציה.
2. שימוש בקלפים – חקר עצמי וקבוצתי (30 דקות)
הנחיה:
- כל משתתפת מקבלת קלף אחד מתוך הקלפים (ביטחון, תפילה והודיה, אמונה שלימה, השגחה פרטית, חסד ורחמים, מסירות נפש).
- משימה אישית: המשתתפות חושבות על משמעות הקלף בחייהן, עם דגש על שאלה: איך תוכלי לחזק את התכונה הזו בעבודת ה'?
- שיתוף בזוגות: דיון קצר על התחושות והמחשבות בעקבות הקלף.
3. לימוד ממוקד – רבינו בחיי על הביטחון בה' (30 דקות)
-
לימוד מודרך: הנחייה על בסיס תכני רבינו בחיי:
- מהו ביטחון?
- תועלות הביטחון לאיכות החיים.
- הבדלים בין בוטח לבין מי שאינו בוטח.
-
דיון קבוצתי:
- אילו נקודות מהלימוד יכולות לשפר את איכות החיים שלי?
- כיצד ניתן להרגיש שמחה ושלווה גם במצבי קושי?
4. תרגיל כתיבה – התחייבות אישית (20 דקות)
- המשתתפות כותבות התחייבות אישית קצרה בנושא חיזוק הביטחון בה', לדוגמה:
"אני מתחייבת לשים דגש על הודיה לה' בכל יום, גם במצבי קושי." - המשתתפות יכולות לבחור לשתף בקבוצה או לשמור לעצמן.
5. סיכום והעצמה (15 דקות)
- מעגל סיום: כל משתתפת משתפת תובנה מרכזית שלקחה מהסדנה.
- ברכה מסכמת: חיזוק המשתתפות להמשיך בעבודת הביטחון בחיי היום-יום.
חומרים נדרשים:
- קלפים בנושא ביטחון בה'.
- דפי כתיבה וכלי כתיבה.
- מקורות ללימוד מתוך חובות הלבבות.
דגשים למנחה:
- יצירת אווירה תומכת ומכילה.
- עידוד לשיתוף אישי ופתיחות.
- שמירה על קצב והתאמה לקבוצה.
😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊
מהות הביטחון
מהי מנוחת נפש הבוטח ומה משמעותה בחיי היומיום?
הביטחון הוא מנוחת נפש הבוטח, כשליבו סמוך על מי שבטח עליו שיעשה הטוב והנכון לו. חשוב על רגעים בהם הרגשת מנוחת נפש אמיתית – מה הוביל לכך?
שלווה ומנוחת הנפש
כיצד הביטחון מביא לשלווה פנימית ומנוחת הנפש?
הבוטח זוכה למנוחת הלב מדאגות העולם ושלווה מתאוותיו הגופניות. איך אתה יכול לחזק את הביטחון כדי להשיג יותר שלווה בחייך?
קבלת הדין
מה ההבדל בין מי שמקבל את הדין למי שאינו מקבל?
הבוטח רוצה בדין ה' ומודה על הטובה והרעה, בעוד שמי שאינו בוטח מתהלל על הטובה ומתקצף על הרעה. איך אתה מתמודד עם אתגרים בחייך?
נדיבות וביטחון
כיצד הביטחון משפיע על הנדיבות שלנו?
הבוטח מוציא את המותר ממזונו בנדיבות לרצון ה', בעוד שמי שאינו בוטח חוסך ואינו מרגיש את החסד. איך אתה מבטא נדיבות בחייך?
דאגה ושמחה
איך הביטחון משפיע על רמת הדאגה והשמחה בחיינו?
הבוטח שמח בכל עניין שמגיע אליו, גם אם הוא נגד טבעו. חשוב על מקרה שבו הצלחת לשמוח למרות קושי – מה עזר לך?
מפסידי הביטחון
מהם הגורמים שעלולים להפסיד את הביטחון?
סכלות בעניין הבורא והמצוות, ונטייה לסיבות קרובות – הם ממפסידי הביטחון. איך אתה יכול לחזק את הבנתך בנושאים אלו?
אהבת הבריות
כיצד הביטחון משפיע על היחסים עם הסביבה?
הבוטח אהוב על הכל מאחר שהוא בטוח מהזקו ושליבם שלם מחמתו. איך אתה יכול לפתח יותר אמון ביחסים שלך?
הכנה לעתיד
איך הביטחון משפיע על ההתכוננות לעתיד?
הבוטח מתעסק בסיבות העולם כדי להכין צידה לאחריתו. איך אתה מאזן בין צרכי ההווה והעתיד בחייך?
מהו ביטחון?
אמונה פשוטה שהכל בא מהקב"ה, ומכיון שהכל בא מהקב"ה, שהוא תכלית הטוב, הרי הכל הוא טוב בתכלית, אלא מאי, לעיני בשר נראה שהדבר הוא חס ושלום היפך הטוב
שיחת יום ב' פרשת בשלח, יו"ד שבט ה'תשכ"ב
מה ההבדל בין אמונה פשוטה לביטחון גמור?
ביטחון גמור
ביחד עם זה, תובעים מיהודי את הבטחון הגמור, ללא ספיקות כלל, שיהי' טוב הנראה והנגלה
הרבי מליובאוויטש
האם הביטחון סותר את האמונה?
יסורים וביטחון
אם כבר באו עליו יסורים רחמנא לצלן – צריך לקבלם בשמחה, להאמין באמונה שלימה שהם טוב גמור
שיחת יום ב' פרשת בשלח
איך מתמודדים עם יסורים מתוך ביטחון?
ביטחון במעשה
מעשה של ביטחון הוא לא רק אמונה, אלא גם פעולה מתוך אמונה.
חסידות
מה ההבדל בין אמונה לפעולה?
ביטחון באל
ביטחון בה' הוא ההבנה שהקב"ה שם אותנו בכל מצב למטרה מסויות.
תניא
איך ניתן לחזק את הביטחון שלנו בה'?
ביטחון פנימי
ביטחון פנימי הוא שלא משנה מה קורה סביבנו, אנחנו יודעים שהכל לטובה.
הרב סולי
איך אפשר לפתח ביטחון פנימי?
ביטחון וחסד
ביטחון מביא את החסד בחיינו, כאשר אנחנו בוטחים, אנו מקבלים יותר.
הרב שך
איך הביטחון משפיע על הקשרים שלנו עם האחרים?
ביטחון ליום יום
ביטחון יומיומי הוא המפתח להצלחה בכל חיינו. כשאנחנו בוטחים בעצמנו, אנחנו מצליחים יותר.
משה רבנו
איך הביטחון משפיע על ההצלחות שלנו?
ביטחון בעתיד
ביטחון בעתיד הוא ההבנה שהעתיד בידיים של הקב"ה.
המשגיח
איך לבנות ביטחון בעתיד?
ביטחון ושלום
ביטחון מביא שלום פנימי וחיצוני, כאשר אנחנו בטוחים, הכל סביבאו מתייצב.
אדמור הזקן
איך הביטחון משפיע על השקט הפנימי שלנו?
תשובות לשאלות
מהו ביטחון?
אמונה פשוטה שהכל בא מהקב"ה, ומכיון שהכל בא מהקב"ה, שהוא תכלית הטוב, הרי הכל הוא טוב בתכלית, אלא מאי, לעיני בשר נראה שהדבר הוא חס ושלום היפך הטוב
שיחת יום ב' פרשת בשלח, יו"ד שבט ה'תשכ"ב
מה ההבדל בין אמונה פשוטה לביטחון גמור?
ביטחון גמור
ביחד עם זה, תובעים מיהודי את הבטחון הגמור, ללא ספיקות כלל, שיהי' טוב הנראה והנגלה
הרבי מליובאוויטש
האם הביטחון סותר את האמונה?
יסורים וביטחון
אם כבר באו עליו יסורים רחמנא לצלן – צריך לקבלם בשמחה, להאמין באמונה שלימה שהם טוב גמור
שיחת יום ב' פרשת בשלח
איך מתמודדים עם יסורים מתוך ביטחון?
ביטחון במעשה
מעשה של ביטחון הוא לא רק אמונה, אלא גם פעולה מתוך אמונה.
חסידות
מה ההבדל בין אמונה לפעולה?
ביטחון באל
ביטחון בה' הוא ההבנה שהקב"ה שם אותנו בכל מצב למטרה מסויות.
תניא
איך ניתן לחזק את הביטחון שלנו בה'?
ביטחון פנימי
ביטחון פנימי הוא שלא משנה מה קורה סביבנו, אנחנו יודעים שהכל לטובה.
הרב סולי
איך אפשר לפתח ביטחון פנימי?
ביטחון וחסד
ביטחון מביא את החסד בחיינו, כאשר אנחנו בוטחים, אנו מקבלים יותר.
הרב שך
איך הביטחון משפיע על הקשרים שלנו עם האחרים?
ביטחון ליום יום
ביטחון יומיומי הוא המפתח להצלחה בכל חיינו. כשאנחנו בוטחים בעצמנו, אנחנו מצליחים יותר.
משה רבנו
איך הביטחון משפיע על ההצלחות שלנו?
ביטחון בעתיד
ביטחון בעתיד הוא ההבנה שהעתיד בידיים של הקב"ה.
המשגיח
איך לבנות ביטחון בעתיד?
ביטחון ושלום
ביטחון מביא שלום פנימי וחיצוני, כאשר אנחנו בטוחים, הכל סביבאו מתייצב.
אדמור הזקן
איך הביטחון משפיע על השקט הפנימי שלנו?
תשובות לשאלות
הגדרת הביטחון
כיצד מגדיר רבנו בחיי את מידת הביטחון?
'מנוחת נפש הבוטח, ושיהיה לבו סמוך על מי שבטח עליו, שיעשה הטוב והנכון לו בעניין אשר יבטח עליו' – הביטחון האמיתי נובע מלב בטוח בה' שיעשה את הטוב ביותר עבורו.
תועלות הביטחון
אילו תועלות מביא הביטחון לחיי האדם?
הבוטח זוכה למנוחת הלב מן הדאגות העולמיות, שלווה מתאוותיו הגופניות, והנאה מ'השקט ובבטחה ובשלווה בעולם הזה'.
הימנעות מטרדות
כיצד הביטחון משפיע על בחירת העיסוקים?
הבוטח בוחר במה שיש בו 'יותר מנוחה לגופו, ושם טוב לו, ופנאי ללבו' ומה שמאפשר לו יותר זמן לעבודת ה' ולימוד תורה.
קבלת הדין
מה ההבדל בין הבוטח למי שאינו בוטח בקבלת הדין?
הבוטח רוצה בדין ה' ומודה לו על הטובה והרעה, כמו שנאמר 'ה' נתן וה' לקח יהי שם ה' מבורך', לעומת מי שאינו בוטח שמתקצף על הרעה.
מפסידי הביטחון
מהם הגורמים המפסידים את הביטחון?
סכלות בעניין הבורא והשגחתו, חוסר הבנה במצוות ה', ונטייה לבטוח בסיבות קרובות במקום בקב"ה הם המפסידים העיקריים של מידת הביטחון.
שמחה בכל עניין
כיצד משפיע הביטחון על שמחת האדם?
הבוטח שמח בכל מה שמגיע אליו, גם אם הוא נגד טבעו, כי הוא בטוח שה' עושה רק את הטוב בשבילו, כדברי הפסוק 'אם לא שויתי ודוממתי נפשי'.
נדיבות הבוטח
כיצד משפיע הביטחון על יחס האדם לממונו?
הבוטח מוציא את המותר מממונו בנדיבות לרצון ה', לעומת מי שאינו בוטח שחוסך ואינו מרגיש את החסד שעליו לעשות.
הכנה לעולם הבא
כיצד משפיע הביטחון על היחס לעולם הזה והבא?
הבוטח מתעסק בסיבות העולם כדי להכין צידה לאחריתו, בעוד שמי שאינו בוטח מתרכז בענייני העולם הזה ומתעלם מההכנה לעולם הבא.