תקיעות שופר בראש השנה
מאת הגאון רבי בן ציון מוצפי
ביום ראש השנה, עיקר העיקרים הם תקיעות השופר, משום שזה מדאורייתא וגם הדין שלנו תלוי בזה. חשוב שהתוקע יהיה ירא אלוקים, תלמיד חכם, צדיק וחסיד, ויתכוון לשם שמיים.
מטרת תקיעות השופר:
- "שפרו מעשיכם": הכוונה היא לא רק לתקן עבירות, אלא גם לבדוק איך מקיימים את המצוות – בטלית, תפילין, תפילות, שבת וכו'. עלינו לשפר את קיום המצוות שלנו תמיד.
- "שופר שפופרת": השופר הוא אמצעי לעורר אותנו לשוב בתשובה.
- "שפירו": פניו של התוקע מאדימות לאחר התקיעות, וזה מרמז שגם פניו של הקב"ה מאדימות בתפילתינו, כלומר הוא שומע אותן.
- "פירעון": השוֹפר נועד להפוך את מידת הדין לרחמים, כדי שלא יבוא הנחש, הוא השטן, ויקטרג.
סוגי התקיעות:
התורה מצווה על שלוש קולות ("תקיעה, שברים, תרועה"), ובגלל ספקות בכמות ובסוג התקיעות, הגיעו ל-30 קולות. בנוסף, תוקעים עוד 30 קולות בלחש ועוד 30 בחזרה ועוד 10 בקדיש תתקבל, ובסך הכל 100 קולות. לתרועה גדולה מוסיפים עוד קול אחד, ובסך הכל 101.
חשיבות תפילת מוסף:
בתפילת מוסף, עלינו "להמליץ" על הקב"ה, כלומר למנות את מלכויותיו, כדי להזכיר לעצמינו שהוא המלך היחיד. אומרים 10 פסוקים של מלכויות, זכרונות ושופרות.
פירושים נוספים על פי הקבלה:
לפי רבנו הארי, כל חלק בתקיעות השופר מבטל יצר הרע אחר:
- התקיעות הראשונות – עבודה זרה
- בלחש – גילוי עריות
- חזרת הש"ץ – שפיכות דמים
- קדיש תתקבל – לשון הרע
חשיבות התשובה בראש השנה:
הרש"ש כותב שבראש השנה ובעשרת ימי תשובה, התשובה קלה יותר וקורעת את גזר הדין. אם כל הקהל מהרהר תשובה בבית הכנסת, מוחלים לכל אחד את כל עוונותיו.
תפילה לתקיעת שופר
בס"ד
סוד השופר, מעלותיו וסגולותיו הנפלאות/ הגאון רבי בן ציון מוצפי
כשהתוקע מכניס את השופר לפיו הקב"ה עובר מכסא דין לכסא רחמים.
השופר מכפר על מחשבות זרות ועבירות. שופר כלפנים דמא.
ביום הכיפורים היו מקריבים פר בפנים. הרי היה שלוש פעמים שבהן הכהן הגדול מזה דם:
- עליו ועל בני וביתו. כפר נא על החטאים…..
- עליו ועל אחיו הכוהנים. אולי כהן טעה והקריב את הדם לא במקום הנכון. הגמרא אומרת שגם תקיעת שופר דומה, אפילו שהיו תוקעים בעזרה, זה נחשב כמו בפנים. ומכפר על עם ישראל.
צריך לדעת שיש 2 מיני פעולות שנעשות.
יש עוונות שנעשות בחוץ ויש עבירות שנעשות בפנים. עוונות שנעשות בפנים יש לכפר עליהם בפנים. עבירות שנעשות בחוץ יש לכפר עליהן בחוץ. מה זה עוונות שבחוץ? חילל שבת, גזל את חברו.
מה זה עוונות שנעשו בפנים? תכונות של האדם שעושה מעשים לא טובים.
מה נפקא מינא?
אצל הקב"ה גם צריך לדעת, יש כפרה על עוונות שהם בפנים ויש כפרה על עוונות שהם בחוץ. דוגמא לעוונות שהם בחוץ, שהקב"ה רואה שאנו משנים את המעשים שלנו. למשל מחזיר את הגזילה, גם אם נגזר עליו למות מתבטלת הגזירה.
עוונות של בפנים . יש זיכרון. הקב"ה זוכר שהאדם עשה כך וכך עבירות במסתרים. גזל רצח במסתרים, והיה במחשך מעשיהם. נזכר הקב"ה במעשים האלה, ואם האדם מתוודה עליהם, הקב"ה שוכח לו אותם. עוונות שאדם לא מתוודה עליהם, הקב"ה זוכר אותם. עוונות שנעשים בסתר עולים לפני הקב"ה. קול השופר מגיע עד מקומות שתפילה לא יכולה להגיע. תפילה מגיעה למקומות חיצוניים. שופר יכול לכפר גם על עבירות שעשה בסתר. כעס, גאווה, מישהו שיבח אותו והוא נהנה. הוא לא שם לב שהוא עשה עוונות. ע"י הרהור תשובה בזמן תקיעת שופר, הקב"ה מכפר לו על עוונות שעשה בפנים.
יש ראיה ויש זיכרון (כלומר לקב"ה ספר זכרונות ששם כתוב כל פעולה ופעולה וכל מחשבה ומחשבה.)
בשעת תקיעת שופר תכוון, גם עוונות שעשיתי אותם ואיני זוכר אותם, אני בן שלך אני רוצה לשוב בתשובה ולהתקרב אליך.
השופר מטרתו לפשט עקמימות שבלב. יש אנשים שחושבים להתחכם עם הקב"ה. הדרך היא: מודה ועוזב ירוחם. להגיד התנהגתי לא בסדר ואני מבקש לשוב. אני שב אליך ובבקשה מן המיצר קראתי יה ענני במרחב יה.
מכאן תדע, ר שלום בוזגלו, היה קדוש ונורא, כתב 4 כרכים על הזוהר. היו תוקעים לפני תפילת שחרית מתוך החשש מהדין. יום ראש השנה בבוקר יש לקום בעלות השחר, יש מידת הדין. כיוון שנשמתו עדיין למעלה, הוא עדיין לא התעורר, אז אומרים נשמתו נמצאת למעלה, נשאיר אותו שם. הרש"ש פסק לקבוע את התקיעות אחרי קריאת התורה. אדם שנמצא באיזה מקום, לא בארץ, ששם יש תוקע רק אחרי חצות היום. מה יעשה? יתקע אפילו לפני שחרית.
להקפיד בראש השנה לא לדבר שום דיבור אסור. הקב"ה קם מכסא דין ועובר לכסא רחמים.
דברי הרב משך חכמה, היה גאון גדול לפני 100 שנה. הרב שמחה מדבינק, הוא כותב כך: שלמה אנחנו רואים, שפעם כתוב, זכרו ופעם כתוב שפרו? מה זה שופר?
- שפרו מעשיכם.
- שופר, הגמרא אומרת, זכרו מעשיכם.
יש כאן ענין של יום שבת או יום חול. יום חול זה שפרו מעשיכם. אנחנו רואים בעינינו שהדורות יורדים. נגיד שיש אדם שמקפיד במצוות, והבנים עושים מעשים לא כ"כ טובים. האבא אומר אקל בכמה דברים כדי לקרב את הילדים. הילדים מורידים אותו מדרגה. ויש 2 סיבות למה אדם עושה עוונות:
א. שבעיניו לא נחשבות עוונות. לדוגמא, כולם עושים כך. לדוגמא קידוש בבית הכנסת. זה טעם אחד.
ב. אומרים לפעמים הבית דין התיר. והבית דין התיר במקרים מסויימים. ושבית הדין התיר במקום מסויים, ולנו זה לא מתאים. וכך, עושה דברים שאינם נכונים לעשות.
חדשו מעשיכם שפרו מעשיכם. לדור החדש, אני צריך לחדש לו שהדרך הזו לא נכונה, ואז האב ישפר את מעשיו. רבי ברכיה אמר, שפרו מעשיכם ואח"כ חדשו. קודם אתה האבא על תזלזל בדברים קטנים, ואז הבן רואה שהאב נזהר אז הוא לומד להיזהר. הבן זה דור חדש, אני צריך ללמד אותו את הדרך הנכונה ע"י שמעשיך יהיו מדוייקים וטובים. כדי לתקן את הקלקולים. אנו רואים שמשנה לשנה יש הידרדרות. מה גם שהיו צדיקים שתורתם ועצם קיומם היה מגן עלינו, וכעת הם אינם. יש להיזהר שלא יגרם שבגללך הבן לא יזהר בדברים, ואתה תהיה אשם במה שקרה איתו.
חדשו לדור החדש.
שפרו זה לדור הישן.
יש היום בנים שגורמים לאבא לחזור בתשובה.
צריך להיזהר שבתקיעת השופר האדם ידע שאז דנים אותו.
דע שעל כל צרה שלא תבוא שאדם נמצא בצרה אפילו במשך השנה ואתה רוצה לעורר רחמים, תקרא פרשת העקידה בדמעות ואח"כ יקרא את שערי רצון להיפתח, אבל שיבין מה הוא קורא.
וְשָׁחַט אֹתוֹ עַל יֶרֶךְ הַמִּזְבֵּחַ צָפֹנָה לִפְנֵי יְהוָה וְזָרְקוּ בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים אֶת דָּמוֹ עַל הַמִּזְבֵּחַ סָבִיב.
ושחט אותו על ירך המזבח: כנגד עריות.
צפונה לפני ה: כנגד עבודה זרה.
וזרקו בני אהרון הכוהנים…. כנגד שפיכות דמים.
מי שאומר את הפסוק הזה בכוונה מתכפר לו שלושת העבירות האלה וכל תוצאות הנגררות מהעבירות האלה.
שכרת פועל שיעבוד אצלך היום, והוא סיים ולא שילמת לו "ואליו הוא נושא את נפשו". כעת אתה בא להתפלל, לא מתקיימת התפילה שלך. העני הזה ישן, ואין לו נשמה להחזיר אותה לבעליה. אומר רבי שמעון בר יוחאי. נפשו של הפועל אצלו. זו שפיכות דמים. או בייש את חברו ברבים…זו שפיכות דמים. לשון הרע זו שפיכות דמים. יש לשוב בתשובה על זה כעת. לא לחכות לראש השנה. לאמר את הפסוק "ושחט אותו על ירך המזבח…."
אתה צריך להיזהר שלא לבוא לידי איזה איסור.
צריך שהתוקע יהיה ירא שמיים ובקיא בהלכות. לדעת את השיעור של התקיעה של השברים….ואז התקיעות פסולות. בתרועה שהכל יהיה תרועה….התוקע צריך להכין את עצמו ולשבת ליד תלמיד חכם מומחה שיגיד לו היכן הוא צריך לתקן. הרב מבריסק היה בודק את התקיעות בכמה וכמה בתי כנסת ורק שהיכן שמדוייק היה הולך שם.
להגיד את המזמור מ"ז בתהילים. למנצח מזמור לבני קרח.
לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי־קֹרַח מִזְמוֹר׃
כָּל־הָעַמִּים תִּקְעוּ־כָף הָרִיעוּ לֵאלֹהִים בְּקוֹל רִנָּה׃
כִּי־ה' עֶלְיוֹן נוֹרָא מֶלֶךְ גָּדוֹל עַל־כָּל־הָאָרֶץ׃
יַדְבֵּר עַמִּים תַּחְתֵּינוּ וּלְאֻמִּים תַּחַת רַגְלֵינוּ׃
יִבְחַר־לָנוּ אֶת־נַחֲלָתֵנוּ אֶת גְּאוֹן יַעֲקֹב אֲשֶׁר־אָהֵב סֶלָה׃
עָלָה אֱלֹהִים בִּתְרוּעָה ה' בְּקוֹל שׁוֹפָר׃
זַמְּרוּ אֱלֹהִים זַמֵּרוּ זַמְּרוּ לְמַלְכֵּנוּ זַמֵּרוּ׃
כִּי מֶלֶךְ כָּל־הָאָרֶץ אֱלֹהִים זַמְּרוּ מַשְׂכִּיל׃
מָלַךְ אֱלֹהִים עַל־גּוֹיִם אֱלֹהִים יָשַׁב עַל־כִּסֵּא קָדְשׁוֹ׃
נְדִיבֵי עַמִּים נֶאֱסָפוּ עַם אֱלֹהֵי אַבְרָהָם כִּי לֵאלֹהִים מָגִנֵּי־אֶרֶץ מְאֹד נַעֲלָה׃
מה יש במזמור הזה?
יש בו 7 פעמים אלוקים. כי מידת הדין מתעוררת בדיוק אז. ע"י המזמור הזה אנו מכניעים את מידת הדין. יש מי שמחמיר להגיד את המזמור 7 פעמים. ועוד דבר יש במזמור. יש בו 10 פסוקים בדיוק. כנגד 10 ספירות. לכוון בזה. וכך הוא מכפר את כל העוונות שלו. אחרי המזמור מגיעה תקיעת ואז השופר יהיה על הצד הטוב ביותר.
יש עוונות מגלגולים קודמים מחטא אדם הראשון עד היום הזה. נפתחים הספרים עם כל העוונות. מי בחניקה בשריפה. מי בחניקה. מי בעיתו, מי לא בעיתו, הכל מתוכנן מלמעלה, והכל אפשר לשנות עכשיו לפני תקיעת שופר. ע"י התשובה לפני ניתן לתקן הכל.
כמה צדיקים נפטרו השנה!!
הצדיק אבד…כי לא עשינו תשובה….אז אנחנו רצחנו אותם….כנ"ל לגבי תינוקות של בית רבן. כשאין צדיקים הקב"ה לוקח את התינוקות. 5 תינוקות נפטרו. צריך לתקן "והחי יתן אל ליבו." מפני הרעה נאסף הצדיק. קצרו את החיים שלו בגללי ובגללך. נאספים טרם זמנם. מפני הרעה שנעשתה בדור. צריך לתקן. אח"כ דנים את האדם למה לא התעוררת. הכל נכתב בראש השנה.
ר' שמעון בר יוחאי, כותב שיש לכוון לא רק על עצמו. הב הב, כמו כלב. תן תן.. תן לנו חיים. צריך לדאוג לשכינה הקדושה שנמצאת בבית האסורים 2400 שנה. זה שיש יהודים חולים, על ערש דוי, יהודים נידחים בארבע כנפות הארץ, זה מראה שטרם הגיע זמן הגאולה. שלא עולים לארץ, יש כאלה שעזבו את הדת והלכו לאבדון…על כל אלה שואלים את האדם. תסתכל ימינה ושמאלה האם יש מישהו שאכפת לו?
הרש"ש: אפילו היה בידי אדם ביום ראש השנה אחד מ 24 דברים שמעכבים את התשובה, שהחטיא את הרבים, ובא ביום ראש השנה והרהר בתשובה בליבו וקיבל על עצמו מעשים טובים, אז באותו רגע נקרע גזר דינו. כי מעט תשובה היום היא כנגד הרבה טורח ביום אחר. אתה צריך לדרוש את הקב"ה כשהוא נמצא. בעשרת ימי תשובהאדם צריך להיזהר.
המשך הרש"ש: גם מי שנכתב למות בספרם של רשעים, ובא בראש השנה ושב בתשובה קורעים לו מיד את גזר דינו.
תקיעת שופר, עורו ישנים מתרדמתכם. העיקר זה תשובה. כשנכנס היית במיצר בצרה, וצעקתי לקב"ה וקבלתי עלי לא לעשות עוונות. תעשה חשבון נפש על מה אתה צריך לשוב בתשובה.
ר' שמעון לביא: חולה שצריך לשכב במיטה, יחשוב כאילו העלוהו לגרדום ואז 1000 מלאכים אומרים ימות. ובא מלאך אחד ואומר יחיה. חי. אם יש מליץ אחד, נפדה. ר' שמעון לביא שואל: כל הצדיקים שנפטרו היום, מה לא היה מלאך אחד שיכול לסנגר עליהם? ואיך רשע נשאר בחיים? כיצד זה? זה תלוי בנו. הצדיקים נושאים עליהם את העבירות של הדור עצמו. לא מספיק לעשות עוד מצווה ופדיון נפש. זה טוב. אבל לא מועיל לגמרי. מה כן מועיל? יש 1000 קטגורים שנבראו מהעבירות שהוא עשה, האיש הזה ראה שהוא הלך למות אמר: ריבונו של עולם, תשאיר אותי בחיים, ואני אתקן. אני לא אדבר יותר לשון הרע. לא אוכל בבית הכנסת. ואז אותו קטגור הפך להיות סניגור. תתקן את העבירה עכשיו ומיד ואקבל על עצמי לא לדבר בבית הכנסת…..לא לקלל…לא לדבר לשון הרע…מיד הפך את מידת הדין למידת הרחמים. מתוך 1000 מקטרגים, אני אתקן עבירה אחת….מיד הפך את מידת הדין למידת הרחמים.
מה שופר נכנס מפה ויוצא מפה, כך הקב"ה. תראו איזו ענווה של מלך מלכי המלכים…אני אקום מכסא הדין ואשב על כסא הרחמים. למדנו את זה מדניאל. מי זה עתיק יומין? הקב"ה. ראשון ואחרון.
התקיעות:
תשר"ת (תקיעה, שברים, תרועה, תקיעה), יש 4 קולות, כל קול צריך 9 טורמיטין (כוחות). 36. יש 10 תשר"ת.
תש"ת (תקיעה, שברים, תקיעה): 3 כפול 9. יש 10 כאלה. גימטריה 27 כפול 10. גימטריה רע. יש 10 תש"ת.
תר"ת (תקיעה, תרועה, תקיעה) , 3 כפול 9, 27. שלוש במיושב. 3 בעמידה. 3 בחזרה. איפה עוד אחד? קדיש תתקבל. יש 10 תר"ת.
אומר רבינו האר"י: בתשר"ת כמה טורמיטין זה? 360. 360 זה גימטריה שטן עם הכולל. זה מכלה את השטן. מגרש אותו.
אח"כ בתש"ת ובתר"ת יש 270 טורמיטין. זה גימטריה רע. רע טורמיטין כנגד מצוות עשה. ורע טורמיטין כנגד מצוות לא תעשה. תכוון בזה. מבטל את הכל.
יש עוד כוונה אומר רבינו האר"י.
בתקיעות של מיושב, לכוון על עבודה זרה. מספיק שמסתכל בתמונות של נוצרים, של כנסיות….מסתכל בתמונה של רשע…עבד יותר מדי והפסיד את פיטום הקטורת במנחה. לווה ולא שילם. חייב כספים.
גילוי עריות זה בלחש. דברים שנעשים בסתר. כאילו שאף אחד לא רואה. שמיעת מוסיקה. קללות. טינוף הפה.
בתקיעות של חזרת הש"ץ לכוון על שפיכות דמים (הלבנת פנים, גזל ולא שילם)
ה 10 של קדיש תתקבל, כנגד הכל. כנגד לשון הרע. זה גם אנטיביוטי וגם חיסון. זה מכפר על מה שעשיתי שנים שעברו, ונותן לי כוח נגד היצר הרע שלא אעשה הלאה.
כך מפורש בספר שער הכוונות.
נתחזק ב"ה עי תקיעת שופר נכתב ונחתם בספר חיים טובים.