איך האדם יתפלל ומה לעשות שהתפילות יתקבלו?/הגאון רבי בן ציון מוצפי
שחרית, מנחה וערבית ובקשות אישיות.
גמרה מסכת ברכות, שם רבי אליעזר הגדול, אמר, אל תעשה תפילתך לפני המקום אלא תחנונים.
רבי שמעון אומר אל תעשה תורתך קבע אלא תחנונים לפני המקום.
קבע, זה להתפלל לצאת ידי חובה. מחתם כרטיס. הוא לא מכוון. אלא העיקרו לסיים.
הספרי בפרשת פנחס מובא, שהקב"ה אומר למשה רבינו עלה אל הר עברים הזה ומות חס ושלום. למה בגלל מה שהיה במי מריבה שהיכה את הסלע. משה התפלל לפני השם. ומה משה רבינו חכם שבחמים גדול שבנביאים. לא נמנע מלבקש רחמים אפילו שהשם בעצמו אומר לו שהוא לא יכנס לארץ ישראל. וראינו שהתחנן ואתחנן בעת ההיא….
המאירי שם במקום כותב מה שאמרתי שלא יעשה את התפילה כמשא. לא יתפלל כמצוות אנשים מלומדה. כל יום יהיו בעיניך כחדשים. ראינו שרבי אליעזר פאפו לפני 300 שנה כתב שיזהר האדם בבקשות השייכות לעם ישראל ושייכות לגאולה ולא רק מה שהוא זקוק כרגע. צריך לכוון שבמהרה תיבנה ירושלים עיר הקודש ויהיה שם בית המקדש. 3000 מגדלים. כל אחד 12 ק"מ גובהו. וכל דירה 50 אמה הגובה שלה. את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח. תתפלל על ביאת המשיח. לא יהיו גויים שיפריעו לנו לעבוד את השם. אומר המאירי אל תתפלל כמצוות אנשים מלומדה או כאיגרת.
יש היום מן נורמה כזו שאם אדם תורם אז מגיע לו. המגיד מדובנה אומר תתפלל בתחנונים. מי אנחנו יתוש קדמנו. די שה' נותן לנו חיים. אדם חוטא: מקלל, מדבר בבית הכנסת מבטל תורה שזה עוון הכי קשה, צריך לבקש כמו עני בפתח שמתחנן שיביאו חתיכת לחם לאחר שלושה ימים. אנחנו עבדים של השם יתברך. הוא לא חייב לנו כלום. מי נתן לך בית כדי שתתקין מזוזה. עשית ברית. מי נתן לך בנים? צדקה נתת. מאיפה בא לך הכסף לתת את הצדקה. תיזהר!! אל תבקש מהר. אתה מדב רעם מלך מלכים הקב"ה תדבר בהכנעה, ביראה, בזיע.
המהרם מרוטנבורג, שתלמידו הראשון הראש, המרדכי, ההגהות מימוניות. זכותם תגן עלינו. המהרם מרוטנבורג היה בגרמניה. הוא ישב בכלא מכיוון שרצה לעלות לארץ ישראל עד סוף ימיו. וגם אחרי שנפטר לא הסכימו לתת אותו לקבורה. אין אמונה בגוי. תתפלל כעני בפתח ותדבר תחנונים בהכנעה ובדמעות. אל דמעתי אל תחרש ושערי דמעה לא ננעלו. גם בעמידה וגם בבקשות אישיות שאתה זקוק. כך יהודי צריך להתפלל.
המדרש אומר 2 פרנסים, מנהיגים היו לישראל. משה רבינו ודוד המלך. 2 המובחרים שבמנהיגים שלנו. האבות יסדו את האומה. 2 מנהיגים גדולים היו לנו. כשהם עמדו להתפלל מעולם לא בקשו בזכות המעשים שלהם. התורה שלנו נקראת על שם משה. דוד מלך ישראל כבש את כל ארץ ישראל והוא שייסד את יסודות בית המקדש. בנה את הכותל המערבי שעד היום לא זזה שכינה מהכותל המערבי. אנשים מחפשים היכן להתפלל. יותר מהכל אין כמו הכותל המערבי. הזהר כותב שהכותל זה לשון הויה זה תל תלפיות. כל התפילות שבעולם מגיעות לשם. אלוקים 86. 5 כפול 80 שווה 400. 5 כפול 6 אז זה תל. מבטל 5 דינים. היכן רמוזים דינים אלה? ויהי נועם יש 5 פעמים נו. אז זה הכותל המערבי. אומר המדרש, אז אפילו שהיו למשה מעשים טובים, לעולם לא בקשו תעשי בשבילי. תמיד בקשו על ישראל. אפילו אמר מחני נא מספרך. הם בקשו מתנת חינם. אומר המדרש יש 10 לשונות של תפילה:
תפילה
שועה
רינה
זעקה….
יותר מכולם תחינה. למה? כי זה לשון תחנונים. כשהאדם מתחנן השם עונה. ואתחנן אל ה' בעת ההיא. ענה לו השם: אל תוסף דבר…." איזה לשון זה ואתחנן? לשון חינם. מכאן תבין מעלת התחינה.
הגמרא מביאה כמה מעשיות ועובדות שהיו בזמן החכמים עם התנאים והאמוראית שהיתה עצירת גשמים. כמה פעמים עשו תעניות. אם הגיע 17 במר חשוון גשמים מתחילים היחידים להתענות.
עומד רבי אליעזר הגדול נשיא הסנהדרין התפלל ולא נענו. ראה שהגיע ערב ועדיין גשם לא בא. תיקנתם קברים? התחילו לבכות. לא נענו. אחרי הבכי נענו. אחרי געיה בבכי. אחרי כמה שנים שוהב היתה עצירת גשמים. עמד רבי אליעזר ואמר 24 רננות ולא נענו. מה זה 24 ברכות? מסכת תענית פרק ב'. היו מוסיפים על 18 ברכות עוד 6. מי שענה ליונה במי הדגה. שמע קולי. האל המקבל התפילות…עוד 6 ברכות נוספות. אמר אותן רבי אליעזר הגדול במנחה. לא ירד גשם. עלה במקומו רבי עקיבא ותיקן אבינו מלכנו. הגיע עשה עמנו צדקה וחסד…כי אין בנו מעשים…והתחיל לבכות…וירד גשם. אם אתה לא תולה את זב במעשיך מתקבלת התפילה. איך זה שהקב"ה נענה לרבי עקירבא? אל תעשו השוואות. זה מעביר על מידותיו וזה אינו מעביר על מידותיו. ר' אליעזר לא מעביר על מידות? הוא נשיא הסנהדרין עליו להיות תקיף. איך אמר רבינו הקדוש לבנו: זרוק מרה בתלמידים. הרב צריך לתת צעקה לפעמים.
הרב מספר על רבי עקיבא ואשתו שבא עני לבקש תבן.
מה אנו אומרים בסליחות? …כי על רחמיך הרבים. זו אחת הסגולות החשובות. אני אין בי מעשים טובים..אבל אתה רחום וחנון…אתה השם גדול ועליון….מתאים לאלוהים גדול לסלוח עוונות גדולים. צריך לדעת לבקש. זו אמנות. בעל ההפלאה, רבי פנחס מפרנקפורט. הוא כותב שהצדיקים מעולם לא הזכירו את המצוות שהם עשו. מכיוון שעשו הכל מאהבה אז בהרגשתם לא עשו משהו. כשאתה אוהב מישהו בן מוצלח אתה נותן לו הכל. אתה אוהב ורוצה לתת. כך אצל הקב"ה. ואהבת את בכל לבבך ובכל מאודך…
אז דבר תחנונים.
לעשות מאהבה.
לא לבקש בזכות איזה מצווה.
אין לי שום דבר. מידך נתנו לך. הכל שלו.
תחשוב שאתה שכיר עובד אצל בעל הבית ואתה עובד אצל בעל הבית. אז אתה לא יכול לבקש כלום. כי לי בני ישראל עבדים. אז אל תבקש בזכות כלום. כמה שאתה עושה אתה מקבל עוד ועוד ותגיד תודה להשם שנותן לי חיים, רגליים, קם בבוקר, משיח אלמים….
זוהר הקדוש פרשת תולדות, קמד. בוא וראה מה ההבדל בין יעקוב אבינו לעשיו הרשע. יעקב דבר אל אביו בתחנונים. קום נא….ואבא נבהל: הקול קול יעקוב. קום נא ואמושך בני. מה קורה פה? ואילו שעשיו נכנס דיבר בתקיפות: יקום אבי ויאכל מציד אבי. מה כתוב שם? ויחרד יצחק חרדה גדולה עד מאד. שופר עולה זרקא…מקף עולה סגולתא. 3 עליות. ויאמר מי איפה מצא ציד ויהא לי? אין פסוק כזה עם טעמים כאלה. פעמיים פזר גדול. יצחק אבינו נבהל. ממה החרדה? נכנס איתו גיהנם. נבהל יצחק אבינו. שיעקוב נכנס מאיפה הביא לו אוכל? מגן עדן. 2 עיזים שאמא נתנה לו ויין. מיכאל הביא לו מגן עדן יין המשומר בענביו מששת ימי ימי בראשית. הפסוק אומר תשים לב. בהתחלה בא יעקוב עם ריח גן עדן. ופתאום נכנס עשיו עם גיהנם. הזוהר הקדוש אומר: יצחק נבהל בעקידה. בעקידה נפתחו השמיים. למה כהו עיניו? כיוון שהמלאכים למעלה בכו. ירדו הדמעות מאש ונכוו עיניו. וכאן הוא נבהל שוב. הבהלה שהוא נבהל כאן יותר פי כמה מאשר בעקידה. נשרף האיל במקום יצחק אבינו. יצחק אבינו נבהל כשראה את המלאכים בוכים וכעת נבהל פי כמה וכמה כי עישיו מדבר בחוצפה ובתקיפות ולכן בא איתו גיהנם. כותב הרמ"ק כל מי שמתלונן או תובע ומתרעם זו נשמתו מהערב רב. כך כתב הרמ"ק בפרשת תולדות. מכאן תלמד לא להתלונן ולא לתבוע. מי שמתרעם מעורר ברמינן…לא רוצה להגיד מה שכתוב.
בא הרמב"ם וכותב בהלכות תפילה. עליך להכין את עצמך בתחנונים לפני השם.
כותב מהרם מרוטנבורג: תתפלל כעני על פתח.
אליה רבא: אם לא התפללת בלשון תחנונים זה לא נחשב תפילה.
מטה אפריים: תבחרו שליח ציבור שיש לו לב נשבר. וגם תלמיד חכם. וגם אין לו אמצעים. הוא יודע כמה עולה קוטג', חשמל, גז..נשבר ליבו מסבל האנשים…בנות רווקות. אין כאב כמו זה…אז החזן מתפלל בתחנונים.
רבי חיים פלאג'י: הניגון שולי. אתה צריך להתבונן במילים ובתחנונים. הוא כותב: הלוואי שהיו מבטלים את המכם. חזן עם לב נשבר משבר א כל הקליפות וכל המטקרגים ומתעוררים הרחמים למעלה והקב"ה מרחם על בניו.
- תחנונים.
- מתנת חינם.
- להתחנן מהלב נשבר.
מדרש תנחומא: כשהיתה מרים מצורעת. והיו ישראל שותים מבארה של מרים. המים האלה היו מרפאים ומשכיחים מהאדם את הצרות. והיו מחכימים את האדם בתורה. מה עשה משה רבינו? אמר אל נא רפא נא לה. תפילה קצרה. קודם שיבח את הבורא בשם חסד. אל. חסד אל כל היום. נא לשון תחינה. הוא מלמד אותנו איך להתפלל בתחנונים. נא בהתחלה ונא בסוף.
רבינו יוסף חיים כותב שיש להגיד פעמיים נא. אנא ה' הושיעה נא. אנא ה' הצליחה נא. אעברה נא ואראה את הארץ הטובה. אל תוסף אלי דבר עוד בדבר הזה. אם תגיד נא פעיים אקבל את התפילה.
רבינו יוסף חיים מסיים את התפילות שלו ב"אנא ה' הושיעה נא. אנה ה' הצליחה נא".
רבינו חיים פלאג'י: יש לך בקשה מה' קודם כל תודה לו על העבר. מודה אני לפניך שעשית עימדי חסדאתה יודע. אחרי שתודה על העבר תבקש על העתיד. הוא כתב למעלה ממאה ספרים.
הרשב"א בחלק א' סימן כ"ה, שאל אותו אחד שהוא רוצה לעשות תענית יחיד. האם יגיד עננו בשומע תפילה. הרי הוא יחיד. איך יגיד עננו. ענה לו: תגיד עננו. מה העיצה של הרשב"א לכלול איתו את כל הציבור. אז אם יש חולה בביתו או רוצה לחתן את הילדים, יבקש על הרווקים ואז על הילדים שלו. רוצה בריאות. תבקש על כל החולים ויכלול את עצמו בכללם. למדו זאת מהשונמית: בתוך עמי אני יושבת.
הזוהר הקדוש פרשת נשא: תתפלל בעלות השחר. מילה במילה. בפיוטים. ידיד נפש. בתחנונים. וכן אדון אשר מלך ואז יענו לו בשמיים.
החסד לאלפים: יזהר בעיקר בנפילת אפיים. לדוד אליך נפשי אשא..אל יעלצו אויבי לי..פסוק פסוק בתחנונים ובכוונה. ובפרט בשני וחמישי. בנחת ובתחינה אתה מעורר את כל החסד בעולם. מבטל כל המקטרגים. תראה כמה זה גדול.
ראינו בגמרא בברכות, אמר הרשב"א: יתפלל האדם עבור כל ישראל. היכן הראיה? ראינו בתפילת הדרך: …שתוליכנו לשלום….על כל המכוניות הנוסעות בכביש…תדריכנו לשלום, תגיענו למחוז חפצנו ואם חוזר באותו יום, תחזירנו לשלום…הכל יגיד בלשון רבים אפילו שהוא יחיד, ואז התפילה שלו תתקבל ותעלה למעלה.
בפרשת נח הזוהר כותב תיזהר לבקש ביחיד. תבקש ברבים על כלל ישראל. הצלחה. זיווגים… תבקש על כלל ישראל.
רבינו האר"י: יבקש עבור כל הנשמות של ישראל שהם משורש נפשו. כל הנשמות כלולות בתוך האדם הראשון. אח"כ באו במשה רבינו. משה רבינו כולל כל נשמות ישראל. אח"כ 3 האבות, 3 ענפים. אח"כ 12 שבטים. לכן יש 12 חלונות ברקיע. 12 מתחלק ל 70 נפש. 70 נפש מתחלק ל 60 ריבו, 600000 שיצאו ממצרים. ה 60 ריבו האלה, בכל אחד יש 60 ריבו. ובכל 60 ריבו הפרטיים יש בו 60 ריבו. 3 פעמים 60 ריבו. לכן צריך להגיד את התפילה בשם כל ישראל. לשם ייחוד שסידר אותו רבינו האר"י. מה הוא אומר שם? בשם כל ישראל. אומר הזוהר הקדוש בפרשת נח ס"ט, שם כותב רבי שמעון, מיש אומר את התפילה בשם כל ישראל התפילה שלו עולה ועושה פעולות נשגבות למעלה בשמיים.
לסיכום:
- תחנונים.
- בכוונה.
- בנחת.
- תחינה.
- לא להתלונן.
- מתנת חינם.
- פיוטים-ישבח את הבורא בהתחלה.
- יוריד דמעה.
- יבקש עבור הכלל.
יהיה רצון שהשם יקבל תפילתינו ברצון. חזקו ואמצו!!
להלן 10 טיפים מרכזיים מהשיעור בנושא קבלת התפילות:
- להתפלל מתוך תחנונים ולא כמצוות אנשים מלומדה – יש לגשת לתפילה ברגש ובכוונה מלאה, להימנע מהתייחסות לתפילה כאל חובה.
- לא לבקש בזכות מעשים – חשוב לבקש מתנת חינם, לא להתלות בזכויות או במעשים שעשינו.
- להתפלל בלשון רבים – יש לכלול את כלל עם ישראל בתפילותינו, דבר שמעצים את הכוח הרוחני של התפילה.
- לבקש מתוך הכנעה ושברון לב – להגיע לתפילה בתחושת ענווה, להרגיש כאילו אנו מבקשים כעני בפתח.
- לשבח את הבורא בטרם הבקשה – להתחיל את התפילה בשבח והודיה על מה שקיבלנו, כמו שמשה רבינו התחיל בשבח ה' לפני בקשתו.
- להוריד דמעה בתפילה – שערי דמעה אינם ננעלים; תפילה עם דמעות נחשבת לבעלת עוצמה מיוחדת.
- להתפלל עבור הגאולה והגאולה של הכלל – יש לכלול בקשות על הגאולה, בניין ירושלים וביאת המשיח בתפילה.
- לשים דגש על כוונה ונחת בתפילה – תפילה בנחת ובכוונה מעוררת רחמים בשמיים.
- להתפלל בפיוטים ובתחנונים – פיוטים כמו "ידיד נפש" ותפילות אחרות מעוררים רחמים ומביאים ברכה.
- לכלול את התפילה בשם כל ישראל – לפי תורת האר"י הקדוש, תפילה בשם כל ישראל עולה למרומים ויוצרת השפעה רוחנית גבוהה.
יהי רצון שתפילותינו יתקבלו ברצון ובחסד.
✨ תְּפִלָּה אִישִׁית לְקַבָּלַת הַתְּפִלּוֹת 🙏
רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם,
אָנָּא, עֲזוֹר לִי לִפְנוֹת אֵלֶיךָ בִּתְפִלָּה מִתּוֹךְ תַּחֲנוּנִים וּבְכַוָּנָה מְלֵאָה, לֹא כְּמִצְוַת אֲנָשִׁים מְלוּמָּדָה אֶלָּא מִתּוֹךְ עֹמֶק הַלֵּב, בְּיִדְּעָה כִּי כָּל דָּבָר בְּחַיַּי מַגִּיעַ מִמְּךָ בִּלְבַד. תֵּן בִּי הַכֹּחַ לְבַקֵּשׁ מַתְּנַת חִנָּם, מִבְּלִי לִתְלוֹת אֶת בַּקָּשׁוֹתַי בִּזְכוּיוֹת אוֹ בְּמַעֲשִׂים שֶׁעָשִׂיתִי.
אָנָּא ה', עֲזוֹר לִי לְכַלֵּל בִּתְפִלָּתִי אֶת כָּל יִשְׂרָאֵל, שֶׁנִּזְכֶּה כֻּלָּנוּ לִבְרָכָה, לִרְפוּאָה וּלְגְאֻלָּה שְׁלֵמָה. אֲנִי עוֹמֶדֶת לְפָנֶיךָ כְּעָנִי בַּפֶּתַח, מְבַקֶּשֶׁת בְּהַכְנָעָה וּבְשִׁבְרוֹן לֵב – שֶׁאֶזְכֶּה לָגַעַת בִּלְבָבִי בְּלֵב כָּל מִלָּה וּמִלָּה שֶׁאֲנִי אוֹמֶרֶת.
לִפְנֵי כָּל בַּקָּשָׁה, בִּרְצוֹנִי לְשַׁבֵּחַ וּלְהוֹדוֹת לְךָ עַל כָּל הַחֲסָדִים שֶׁהִרְעַפְתָּ עָלַי, עַל הָרְגָעִים בָּהֶם חָשְׁתָּ אֶת רִנָּתִי, עַל אַהֲבָתְךָ הַגְּדוֹלָה שֶׁמְּלַוָּה אוֹתִי יוֹם יוֹם. תֵּן לִי לֵב שֶׁמוֹדֶה וּמְשַׁבֵּחַ תָּמִיד.
אַבְקֵשׁ, רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, שֶׁתַּאֲפְשֵׁר לִי לְהִתְפַּלֵּל בְּרֶגֶשׁ וּבְכַוָּנָה, לְהוֹרִיד דִּמְעָה בְּעֹמֶק הַלֵּב כְּדֵי שֶׁהַדְּלָתוֹת תִּפָּתַחְנָה לְפָנַי וּלְפָנֵי כָּל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל. חַזֵּק אֶת רְצוֹנִי לְבַקֵּשׁ לֹא רַק לְעַצְמִי אֶלָּא לִגְאֻלַּת עַם יִשְׂרָאֵל כֻּלּוֹ, לִבְנִיַּן יְרוּשָׁלַיִם עִיר הַקֹּדֶשׁ וּלְבִיאַת מָשִׁיחַ צִדְקֵנוּ.
תֵּן לִי אֶת הַיְּכוֹלֶת לוֹמַר אֶת מִלּוֹתַי בְּנַחַת וּבְתַחֲנוּנִים, שֶׁאֶזְכֶּה לְהִתְפַּלֵּל בְּכַוָּנָה מְלֵאָה וּמֵעֹמֶק הַלֵּב. עֲזוֹר לִי לִזְכֹּר וְלוֹמַר אֶת תְּפִלָּתִי בְּשֵׁם כָּל יִשְׂרָאֵל, שֶׁתַּעֲלֶה לַמְּרוֹמִים וְתַעֲשֶׂה פְּעוּלוֹת נִשְׂגָּבוֹת לְמַעַן כֻּלָּנוּ.
יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, ה' אֱלֹקֵינוּ וֵאלֹקֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁתַּזְכֶּה אֶת תְּפִלָּתִי וְאֶת תְּפִלַּת כָּל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל לְהִשָּׁמֵעַ וּלְהִתְקַבֵּל בְּרַחֲמִים וּבְחֶסֶד לִכְבוֹדְךָ וּכְדֵי לַעֲשׂוֹת לְךָ נַחַת רוּחַ. אָמֵן. 🕊️