פרשת חקת

בס”ד

וַיְדַבֵּר השם, אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן לֵאמֹר.  ב זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה, אֲשֶׁר-צִוָּה השם לֵאמֹר:  דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה אֲדֻמָּה תְּמִימָה אֲשֶׁר אֵין-בָּהּ מוּם, אֲשֶׁר לֹא-עָלָה עָלֶיהָ, עֹל.  ג וּנְתַתֶּם אֹתָהּ, אֶל-אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן; וְהוֹצִיא אֹתָהּ אֶל-מִחוּץ לַמַּחֲנֶה, וְשָׁחַט אֹתָהּ לְפָנָיו.  ד וְלָקַח אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן, מִדָּמָהּ–בְּאֶצְבָּעוֹ; וְהִזָּה אֶל-נֹכַח פְּנֵי אֹהֶל-מוֹעֵד, מִדָּמָהּ–שֶׁבַע פְּעָמִים.  ה וְשָׂרַף אֶת-הַפָּרָה, לְעֵינָיו:  אֶת-עֹרָהּ וְאֶת-בְּשָׂרָהּ וְאֶת-דָּמָהּ, עַל-פִּרְשָׁהּ יִשְׂרֹף.  ו וְלָקַח הַכֹּהֵן, עֵץ אֶרֶז וְאֵזוֹב–וּשְׁנִי תוֹלָעַת; וְהִשְׁלִיךְ, אֶל-תּוֹךְ שְׂרֵפַת הַפָּרָה.

שואל רבינו משה אלשייך עליו השלום בפירושו על התורה. מה פירוש חקת התורה ? גזירה היא מלפני ואין לך רשות לערער אחריה. גזירהגזרתי חקה חקקתי. שואל האלשיך, גם על זה מותר לשאול. כמה מצוות יש בתורה שאנו לא יודעים את הסיבות שלהם. מה הסיבה של התפילין ? למה דווקא ארבע פרשיות ? למה דווקא רצועות שחורות ? יש בלי סוף שאלות על הפרטים של המצוות של התורה. וידוע שזה חוקים. יש לזה סיבות פנימיות. יש פנימיות התורה. אבל למה התורה מזכירה דווקא בקשר לפרה אדומה חקה ?

שמא יהרהרו ויאמרו איך יכול להיות שהפרה הזאת מטהרת את החוטא ואילו זה שמשליך את המים הוא נטמא ?  לכן, חקה חקקתי גזירה גזרתי. המדרש אומר ששלמה המלך רצה לדעת סוד פרה אדומה. ועליה אמר בסוף: אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני. יצאה בת קול ואמרה לשלמה, למשה גיליתי לך לא גיליתי. שלמה מלך בגיל 12 שנים. הוא חי רק 52 שנים. הקב”ה אומר לשלמה שאל מה שאתה רוצה ואתן לך. שלמה יכול היה לבקש עושר מופלג, סודות הבורא. הוא בקש חכמה להבין את התורה. אמר לו הקב”ה: התורה נתונה לך ויהיה לך לב חכם ונבון אשר לא היה לפניך ואחריך לא יהיה כמוך. אין חכמה כחכמת שלמה. הוא בקש שהשכינה תהיה איתו. ומי שהשכינה מחוברת אליו אז החכמה של התורה בכיסו. משה רבינו נקרא איש האלוקים. שלמה זכה שהחכמה היתה שלו.

עד היום מובא באבות דרבי נתן, שעשרה דברים יש מתחת למחילות ההיכל בתוך ארון הברית שנמצא 3 קומות מתחת להר הבית: הלוחות, שברי לוחות, צנצנת המן, מטה משה, מטה אהרן וביניהם נמצאת צנצנת של אפר פרה אדומה. למה היא מחכה ? למשיח שיבוא. ואז הוא ישרוף את הפרה אדומה מחדש ויקח מאותה צנצנת ויערב יחד את האפר פרה. אז עכשיו זה מובן. שלמה המלך לא הגיע למה שמשה הגיע. משה הגיע למדרגה כה גבוהה של אדם הראשון קודם החטא, וזכה לתקן את חטא עץ הדעת לכן זכה משה רבינו עליו השלום לדעת את סוד פרה אדומה. יש ספר שנקרא ידי משה. דבר אל בני ישראל ויקחו אליך פרה אדומה. מה זה ויקחו אליך ? אם מחר יגיע משיח והוא רוצה לעשות פרה אדומה הוא חייב לקחת מהפרה של משה. לכן כתוב ויקחו אליך. כי משה רבינו לא היה לו יצר הרע. כל אדם נולד עם היצר הרע. משה רבינו הוא היחיד שנולד ללא יצר הרע שלו.  לכן אומר הגאון חיד”א, דע שכל דבר שבא מחומר מטמא את השכל. כשאדם רודף דברים גשמיים הוא מטמא את השכל שלו ולכן אינו יכול להבין בתורה. לכן משה לוקח את הפרה ושורף אותה, שהיא מצד אחד היא מטמאה ומצד שני היא מטהרת, ושלא יגידו שיש בה איזה סגולה. אלא הקב”ה ציווה. היום חסרים לנו המון מדרשים. משה רבינו בהיותו במדבר יום אחד כאבו לו השיניים והרגיש לא טוב אבל התגבר. הקב”ה לומד איתו. הקב”ה שואל את משה, מה לך היום ? אומר לו משה רבינו: השם אלוקים אתה ידעת. אני לא צריך לספר לך אתה יודע תעלומות. בכל זאת תאמר לי. ריבונו של עולם כואבות לי השיניים. למה אתה לא אומר לי ? אתה הבאת לי את הכאב, מי יאמר לך מה תעשה  ? ואתה יודע הכל. בכל זאת, אתה יודע שאני אוהב לשמוע תפילת הצדיקים. אמר לו לך למקום פלוני בשדה מצא לך עשב זה וזה שים אותו במים כמה דקות ותשים מהמים על השיניים ויתרפאו לך. ובאמת התרפא. עברה שנה באותו חודש באותו  תאריך עוד הפעם היו כאבי שיניים למשה. אמר משה, למה, אטריח כלפי מעלה, עוד פעם אבקש מהקב”ה ? הלך ומצא את אותו העשב ועשה לפי ההוראות ושם על שיניו ולא עזר מאומה. הקב”ה בא ללמוד איתו. אומר לו הקב”ה מה יש לך היום ? כואבות לי השיניים. אז מה עשית ? לקחתי את אותו עשב של שנה שעברה והנחתי אותו ולא עזר. אמר לו, אתה חושב שהעשב מרפא ? אני מרפא. אני אמרתי לעשב שירפא אותך. היה לך לדבר איתי. מכאן נלמד. מה זה פרה אדומה ? מצד אחד היא מטמאת מצד שני היא מטהרת. הפרה יכולה לטמא או לטהר ? הקב”ה גזר !משה רבינו עליו השלום זכה להיות בבחינת מלאך. מחציו למטה איש, מחציו ולמעלה אלוקים. חצי גופו העליון היה מלאך. זו הסיבה שאין לו קבר. גופו הפך להיות לפידי אש. משה רבינו היה צריך לשים מסווה על פניו כדי שיוכלו לדבר איתו. פניו היו מאירות פי שישים מהשמש. יראו מלגשת עליו. השמש ליד עקבו של אדם הראשון היתה חשוכה. מדרגתו של האדם הראשון היתה גבוהה מאד וחשבו אותו המלאכים שהוא אלוקים. לאחר שאכל מעץ הדעת וקלקל נעשה גשמי נעשו לו כותנות עור במקום כתנות אור. רק משה רבינו זכה לתיקון חטא אדם הראשון. הקב”ה נגלה אליו בלבת אש מתוך הסנה. הראה לו הקב”ה את המקור שלו שהוא אדם הראשון. והוא כפר על האדם הראשון והפך להיות כלבת אש.  אף אנוש לא זכה לכך. מכיוון שהוא תקן את חטא עץ הדעת אז הוא יודע מהיכן מגיעה טומאה לאדם. והוא יודע מה זה מדרגות הטהרה ולכן, רק הוא יכל לעשות פרה אדומה. הגמרא אומרת ש9 פרות אדומות נעשו ופרה עשירית עתיד מלך המשיח לעשות. מלך המשיח הוא בדרגה רוחנית עצומה, וכשהוא יעשה את הפרה האדומה העשירית הוא יקח מאותה צנצנת של פרה אדומה שעשה משה. כל פעם שעשו פרה אדומה, כמו שעשה עזרא הסופר, שמעון הצדיק, ר’ ישמעאל בן אלישע הוא עשה את הפרה התשיעית, לקחו איתם מהעפר ומהאפר של פרה אדומה שעשה משה וערבבו ביחד. כי בלי אפר פרה של משה לא יכול לפעול.

זאת חקת התורה אשר ציווה ה’
ואשתו (לא לקרא את שמה) ל-י-ל-י-ת היא 480. תחבר אותם יחד הם בדיוק 611. לימוד תורה מכניע את שניהם. אין כמו התורה שאדם לומד אותה כהוגן ומבין וזוכר. הגמרא אמרה אינו דומה שונה פרקו 100 פעמים לשונה פרקו 101 פעמים. הגמרא הביאה את זה על הפסוק במלאכי “ושבתם וראיתם בין צדיק לרשע בין עובד אלוקים לבין אשר לא עבדו”.   לעתיד לבוא, זה בנבואה האחרונה של מלאכי בפרק ג’,… וקרבתי עליכם למשפט…והנה אנוכי שולח לכם את אליה הנביא. אז הקב”ה מתגלה ועושה דין ומשפט בעולם וכל מי שעבד את ה’ מקבל שכר ומי שלא עבד לא מקבל שכר. לכן הצדיק מקבל שכר והרשע מקבל עונש. אז נדע. מה זה “עובד אלוקים לבין אשר לא עבדו” ? אינו דומה שונה פרקו 100 פעמים לשונה פרקו 101 פעמים. זה שלמד 100 פעמים עדיין לא עבדו. זה שחזר על הלימוד שלו 101 פעמים זה יקרא עובד אלוקים. שואל רבינו האר”י מה העניין ב101 דווקא ? דע שלמעלה בשמיים יש שר הממונה על השכחה. מה שמו ? מ”ס. מס. לשכת המס. יש כל מיני מיסים. יש מס ערך מוסף ויש מס הכנסה…עד 100 פעמים אתה תחת שלטון אותו השליט אז עדיין שולטת השכחה.. אבל אחרי שהגיע ל101 זה גבוה והוא לא שולט עליך.  כל חזרה שהוא חוזר בורא מלאך רוחני גבוה. כשהגעת ל101 אתה מגיע למדרגה הכי גבוהה והוא לא יכול לשלוט עליך. לכן מיכאל שהוא שר ישראל גימטריא של שמו זה 101. הרב מעם לועז, ר’ יעקב כולי, חי לפני 350 שנה, היה איש קדוש נורא, חי באיזמיר, והיה תלמידו של ר’ יהודה רוזניס, גאון עצום. כתב בשם הרשב”ם,  הוא חיבר את ילקוט מעם לועז בשפת הלדינו. גם רבינו האר”י היה מדבר עם אימו בלדינו. כל היהודים בעולם ידעו את שפת הלדינו. לפני כ 50 שנה תרגמו את המעם לועז  לשפת הקודש. ר’ יעקב כולי היה צם שלישי, רביעי, חמישי, 72 שעות רצופות. ואיש לא היה מרגיש בו. פעם אחת הוצרך לבוא לבית של גביר כדי להתרים אותו לבניית בית תמחוי. הביאו לפניו עוגיות “קעק”, נשארו לו שעתיים לגמור את ה72 שעות. שבר את השעתיים כדי שלא ירגישו בו. כמה קדוש היה. הוא מביא בסוף ספר קהלת מעשה נורא עם הרשב”ם. לרש”י היו רק שתי בנות, אחת קראו לה יוכבד והשניה מרים. לא ליצי ולא תאיר ולא שמות שיש היום. שתי הצדיקות האלה התחתנו עם שני תלמידי חכמים מספר אחת. הראשונה יוכבד התחתנה עם רבינו מאיר. והשניה התחתנה עם רבי יצחק מבעלי התוספות. אז היו לו שני חתנים תלמידי חכמים עצומים. לר’ מאיר הביאה לו אשתו שני בנים, שלמה, על שם שלמה המלך, והוא הרשב”ם, רבינו שלמה בין מאיר. מפרש של התורה, מפרש של התלמוד, והוא שימש את רש”י. רש”י חי בסך הכל 65 שנה. וכמה הוא הספיק בשנים אילו. מי זכה מה שזכה רש”י זכה ? הנכד השני הוא רבינו תם. מרב שהיה שקדן בתורה קראו לו יעקב איש תם יושב אהלים. בעצם, שמו הוא רבי יעקב בן רבי מאיר. זהו רבינו תם עליו השלום. רשב”ם היה קדוש נורא. רבינו החיד”א מביא עליו מעשה נורא. כשנפטר רש”י, הספיד אותו הרשב”ם. הוא היה בצער גדול. אחרי שישה חודשים מפטירת רש”י, לילה אחד רש”י מעיר אותו בהקיץ ואומר לו טול ידיך. נטל ידיו, שב מהר אין לי זמן, הגעתי לכאן מעולם האמת כדי ללמד אותך את שם המפורש. תדע שבחייך לא לימדתי אותך שם המפורש כיוון שלא ידעתי האם אתה ראוי, אבל עכשיו אמרו לי בשמיים שאתה כן ראוי אז באתי ללמד אותך את שם המפורש. קם מהר ולימד אותו את שם המפורש. כך תדע מי היה הרשב”ם ומה גדולתו. הרשב”ם בפטירתו, כך כותב עליו רבי יעקב כולי, ביקש שיצאו כולם מלפניו, ואמר, רק התלמיד הוותיק שהיה לי הוא ישאר לידי, אם אתה רוצה להצליח, בכל מצווה שתעשה תוסיף עוד קצת עבור עם ישראל. נגיד למדת תורה 12 שעות, תוסיף עוד דקה אחת ותגיד הדקה הזאת עבור עם ישראל ואם תעשה את זה תצליח. נתת 100 שקל לצדקה, תוסיף עוד שקל אחד עבור כל עם ישראל. על כל מצווה תוסיף. תמיד להוסיף.זו גמרא מפורשת, ר’ יוסי, במסכת שבת, יהיה חלקי ממקימי בית המדרש ולא ממעמידי בית המדרש. אני רוצה להיות הראשון בבית המדרש, להיות זה שמתחיל את השיעור ולא זה שמפרק את השיעור, אומר די הולכים הביתה. תמיד תוסיף. זה הסוד של ה 101. לא 100 אלא 101. ר’ חיים ויטאל כותב פירוש נפלא מאד. בסוף הפרשה הקודמת ולא תשאו עליו חטא בהרימכם את חלבו ממנולא תחללו ולא תמותו…זאת חקת התורה..מה הקשר ? חילול השם. זה חידוש גדול, שרבינו חיים ויטאל מביא בשם רבינו האר”י. שכל אחד מאיתנו נגזר עליו כמה מילים ידבר בחיים. אישה מדברת בממוצע פי 3 מאיש.מגן אברהם כותב שהיו נוהגים לצום ביום שישי של פרשת חקת. למה ? כי זה יום קצת קשה. למה ? ביום הזה התורה תובעת את עלבונה. חקה זה חוק. בחוק יש דין. מה עושים לבטל את הדין ? אין כמו לימוד תורה לבטל את הדין. מסלקת את כל החיצונים. תורה גימטריא 611. למה לא תרי”ג ? הזוהר שאל את השאלה הזו והשיב שכל מצווה בתורה וכל פרט ולימוד בתורה אנחנו מקיימים איתו עוד שתי מצוות עשה במחשבה אפילו. אחד יראת השם והשני אהבת ה’. יראת ה’ אדם יכול לקבל עליו כל שניה ושניה מחייו, כל רגע שאני מהרהר בליבי בפחד מה’ יתברך אתה מקיים מצוות יראת ה’. וכל רגע ורגע שאדם מהרהר באהבת הבורא מקיים מצוות ואהבת את ה’ אלוקיך..זה אדם מקיים בלב. אז תורה 611 ועם יראת ה’ ואהבת ה’ 613. היצר הרע, הס”מ הוא בגימטריא 131,

היה חכם אחד בליוורנו. ליוורנו זו עיר שרובה היו יהודים באיטליה. כל היהודים היו שולחים את הכתבים שלהם לליוורנו להדפסה. שם היה חכם גדול לומד בשבת. היתה לו שכנה צדקת. מדברת כל היום. היה יושב ולומד וכל השכנות היו באות. יום אחד נמאס לו יצא החוצה ואמר לה: עשרה קבין שיחה ירדו לעולם תשעה נטלו נשים ואחת כל העולם כולו. את לא לקחת תשעה את לקחת עשרה. אמרה לו, גם הנשים לקחו אז אני לקחתי גם את העשירי. ביום שיסתיימו מכסת הדיבורים של האדם  הוא יפטר מהעולם או שינטל ממנו כח הדיבור. אם אתה לומד תורה, אל תפחד. יוסיפו לך.

וַיְדַבֵּר השם, אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן לֵאמֹר.  ב זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה, אֲשֶׁר-צִוָּה השם לֵאמֹר:

למה כתוב פעמיים לאמר. שלא תפחד. דברי תורה גורמים לאדם חיים. תורה תדבר !!!! כתוב בתהלים: האמנם אלם צדק תדברון

האמנם. אמנות. מה אמנות ? מה אומנותו של אדם בעולם הזה ? אלם ! יעשה עצמו אילם. האם גם בתורה יעשה עצמו אילם ? לא ! צדק תדברון. דברי תורה תדבר כמה שאתה רוצה. יוצא שגם מי שעושה תענית דיבור יכול לדבר דברי תורה. יכפר חילול השם ע”י דברי תורה.

ר’ שמשון מאוסטרופולי, קדוש עליון, ה’ יקום דמו. הרגו אותו, ימח שמם, פולנים ארורים, ביום שישי ג’ לחודש אב, בשנת ת”ח. העלו אותו עם 300 תלמידיו באש כאשר היו עם תפילין. בגזירות ת”ח ות”ט. הוא נהרג בגיל 42 שנה. היה קדוש נורא. הוא כותב על הפרשה הזאת, דע מי שחוטא בחטא של נשים, עריות, ה’ ישמור, חס ושלום עם אשת איש, שה’ יצילנו, או בנידה חס ושלום, ה’ ישמור ויציל את עם ישראל או בכל מיני עבירות שכתובות בתורה, העונש שלו שהוא לא יבין את התורה. ואלה שאין להם עונש פה אז העונש שלהם למעלה אוי ואבוי. ומי ששומר את בריתו זוכה לסודות התורה.

וכתוב יושר דברי אמת

וּנְתַתֶּם אֹתָהּ, אֶל-אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן; וְהוֹצִיא אֹתָהּ אֶל-מִחוּץ לַמַּחֲנֶה, וְשָׁחַט אֹתָהּ לְפָנָיו.וכתוב מסיים בבית, יושר מסיים בריש, דברי מסתיים ביוד, אמת מסתיים בתיו. אותיות, ברית. וכתוב יושר דברי אמת, סופי אותיות ברית. מי שזוכה לשמור את ברית קודש זוכה לדעת את סודות התורה. זהו פירושו של שמשון מאוסטרו פולי.

הרב עמק המלך, תלמידו של האר”י, כותב, שצריך אדם קדוש להוציא את הפרה מחוץ למחנה. שכל העוונות שבעולם אתה מכפר אותם על ידי זה. לכן, הביא אותה לאלעזר הכהן שהיה איש קדוש. הרב עמק המלך מביא מעשה נורא. ר’ משה דילאון, אחד מהרבנים הגדולים בספרד. יום אחד בא אליו עשיר גדול. היו אלה ימי אלול. התחיל לצעוק שהוא עשה חטאים כאלה וחטאים כאלה והוא כבר עבר את גיל 60, הוא כבר קרוב לגיל 70. הזוהר הקדוש כותב, מפני שיבה תקום והדרת פני זקן. לפני שתהיה שיבה, לפני שתהיה 70 תקום על יצר הרע. למה ? אדם אחרי שהשיניים שלו נפלו, האזניים שלו לא שומעות, העיניים שלו לא רואות, הידיים שלו לא עובדות, אם אז הוא בא לחזור בתשובה, אומר לו הקב”ה ברוך הבא. טוב שבאת, אבל למה נזכרת כאשר אתה רגל אחת בקבר ? תודה רבה. השבח של האדם, כשהוא צעיר בכוחו בשיא אונו שובר את היצר הרע ומתחזק. זה השבח שלו. נתן לו דה ליאון כל מיני תיקונים לעשות. אמר לו, אני לא נרגע. יש ארבע מיתות דין. אני מבקש שתעשה לי אחת מארבע מיתות בית דין. אמר לו, אין היום סנהדרין. אמר לו, לא מעניין אותי, אם לא, אתאבד. כל כך היה מר לו. והיה צועק ובוכה. כלם ידעו שהוא היה בעל עבירות. היה קם בחצות ובוכה. ראה הרב שזה לא מניח לו. אמר לו, טוב לך תצום, מחר נעשה בך סוף. תכין תכריכים, תכין מלקות 40, תכין 4 מיתות בית דין. אמר לו, יופי ככה אני אשמח. אמר לו, שיעשה בו שריפה. תביא עופרת שאצוק לך לתוך הפה. 3 ימים צם. והכל לעיני כולם. אמר ווידוי. עכשיו תכין את עצמך. הרתיח את העופרת, אמר לו עכשיו תפתח את פיך, והרב שם לו דבש לתוך הפה. זה מחכה לעופרת ורואה דבש. אמר לו מה זה התחיל לצעוק. אמר לו הרב, מה אתה חושב שהעיקר זה להישרף, קבלת עליך זה בסדר. אמר לו לא רוצה. אמר לו הרב, אני נשבע לך שנמחל לך העוון. אם תהיה לך בעייה בבית דין של מעלה תביא אותי, אני הרב שלך. טוב. לא עברה שנה, ורבי משה דה ליאון הלך לעולמו. בלוויה זה צעק צעקות איומות. מי יציל אותי ? הלך הסנגור שלי. מה אעשה כעת לבד ? זעק מרה. מרב מר נפשו ביום השביעי לפטירת הרב דה ליאון נפטר גם האיש הזה. זכה ונקבר ליד רבו. תראה מפה, זה היה בעל תשובה שעשה תשובה באמת והתפילה שלו עלתה. היה שמו אלעזר. אמרו בהלוויה שלו: אל עזר. הקב”ה היה בעזרו. את הפרה שורפים וזה שחטא יצא ידי חובה.  לכן אמר, ונתתם אותה לאלעזר הכהן.

אדם כי ימות באהל

אפילו בשעת מיתה צריך ללמוד תורה.  עד הרגע האחרון, תמיד התורה נמצאת איתו. זה נחשב איש גדול. זה נחשב איש חשוב.

למה צריך להזות ביום השלישי ובשביעי ?

מה היו עושים ?

אחרי זה נפטרה מרים הנביאה. מכאן למדנו שמיתתם של צדיקים מכפרת. ותמת שם מרים ותקבר שם. הפסוק אומר, שתה מים מבורך ונוזלים מן בארך. בא לרמוז לאדם שלא לחטוא. שתה מים מבורך. הגמרא במסכת תענית אומרת,  “מה היה עם חולדה ובור ?” רש”י אומר שם, היה מעשה פעם אחת שהיה נער אחד שהיה רועה צאן. היתה נערה אחת שהיה לה כבשים של אביה והיא נפלה לתוך הבור של המים ולא יכלה לצאת. אחרי זה בא הבחור הזה והציל אותה. שאל אותה: אם אני מציל אותך תינשאי לי ? אמרה לו, כן. הציל אותה. איפה את גרה ? במקום פלוני אלמוני. תשבע לי שלא תיקח אחרת עלי ואני לא אקח אחר. נשבעו זה לזו. מי יהיה העדים ? הבור של המים, ובדיוק עברה חולדה, אז גם החולדה תהיה עדה. הלכו. פה רואים שהאישה יותר נאמנת. הוא הלך והתחתן עם אחת מבנות הכפר שלו. ילדה לו בנים. הבן הראשון נפל לתוך הבור וטבע. אחרי שלושה חדשים הרתה וילדה בן שני. התנחמו על הבן שמת. והנה יום אחד מגיעה חולדה וחונקת אותו. באה האישה אמרה לבחור, יש פה עוון שקרה פעמיים מקרה כזה. נזכר, וואלק את צודקת. היתה נערה שהצלתי ונשבענו זה לזה. אמרה לו, לך מפה. ועל תהרוג נפשות תמימות. נשבע ולא מקיים שבועתו. תן לי גט באותו היום. הוא הלך לחפש את הנערה. הנערה הזו חכתה לו והוא לא בא. אביה מביא לה בחורים והיא אומרת לא. כמה היא יכולה להגיד לא ? בסוף עשתה עצמה משוגעת. התחילה לצעוק, קורעת את הבגדים, וכל מי שבא מקללת אותו. ולא רוצה להתרחץ. וכל היום יושבת ובוכה. לא גלתה לאף אחד מה היה הסיפור עם הבחור. והנה הגיע הבחור. אומר לה אביה, עזוב אותה, מה אתה רוצה ממנה ? היא חולה. לא תן לי רק לראות אותה. מה תבזה אותי כשתראה אותה. ה’ ישמור רק הריח שנודף ממנה זה נורא. אמר לו לא לא. רק ראתה אותו התחילה לבכות. איפה אתה ? אני מחכה לך ? חזרה לאיתנה ונשא אותה. אם אדם נשבע לחברו כך קורה לו ואם נשבע לקב”ה על אחת כמה וכמה. בארה של מרים, היה בודק אותם. אז בארה של מרים זה כנגד הבור. וחולדה הנביאה זה מרמז על זה. ומי זה הבחור ? זה יהורם בנו של אחאב. שהוא הלווה בריבית לעובדיה הנביא. ושני הילדים שמתו אלה שני הילדים היו בני עובדיה הנביא. והנושה בא לקחת את שני הילדים לו לעבדים. כל דבר יש לו סיבה.אחרי שהיה שורף את הפרה, לוקח את האפר, שם בכלי חרס חדש, שם מים חיים מהשילוח או ממעיין הגיחון שבבית המקדש וסתם את זה. מי סתם את זה ? חיזקיהו מלך יהודה. מחר בבוקר המשיח מגיע, הגיחון נפתח, כך אומר רבינו האר”י. כשבא סנחריב הוא סתם את מי הגיחון. החכמים לא הודו לו, הוא לא שאל את חכמי ישראל. אמרו לו עשית עשית. אז היה לוקח מים מהגיחון ושם בכלי עם האפר של עץ ארז ושני תולעת ואזוב ומזה עליו באגודת אזוב. ביום השלישי וביום השביעי. האנשים שזקוקים להזהה היו באים ביום השלישי וביום השביעי והיה מזה עליהם. ושאר הימים לא. למה דווקא בימים אילו ? השלישי והשביעי ? הזוהר אומר, כל יום כמו עשור שנים של חיי האדם. ימי שנותינו בהם 70 שנה. כך כתוב בתהלים. גם בשבוע יש שבעה ימים. כל יום עשר שנים. ידוע, שהאדם נידון בבדין של מעלה מגיל 20. אחרי שגמר 20 שנה ונכנס לעשור השלישי נפתח לו תיק למעלה. לפני כן אין לו תיק. בגיל 20 הוא נרשם בבית דין של מעלה. אז עשרים זה העשור השלישי אז צריך להזות עליו. וכשגמר 70 נטהר בשביעי. לכן צריך לצאת לפנסיה מגיל 60. מגיל 60 צריך להפסיק לעבוד ועל האדם להקדיש את כל חייו ללימוד תורה. כך אומר האברבאנל. כמו שבת. שבת וינפש. צריך להכין את עצמו לקראת החיים שם. זה החיים העיקריים.

וזה סוד המים.

ר’ שמעון בר יוחאי אומר המים זה התורה. כשאין מספיק תורה בישראל, חס ושלום, המצב לא טוב. אבל אם מוסיפים תורה אין בעיה.כל המלחמות היו על המים. כי ביום שני נבראה המחלוקת. מה היתה המחלוקת ? הקב”ה, הבדיל בין המים העליונים למים התחתונים. מים שמעל הרקיע ומים שמתחת לרקיע. ים סוף נקרע לשניים. כל המריבות במדבר על המים. מה זה המים ?

יש את פרשת הבאר בפרשה שלנו.

באר חפרוה השרים.

אילו תלמידי החכמים שמפרשים לנו את התורה. הם מאירים את עינינו בתורה. תקנה תורה אפילו בכסף. אמת קנה ואל תמכור. כל שכן, שיש ישיבות ויש אתרים שכותבים תורה.

השבת זו גם שבת שירה. יש לנו תשע שירות. כשהמשיח יבוא יגיד שיר. השיר יהיה לכם כליל ….בליל פסח אומרים הלל. השירה שנגיד השבת, עלי באר. מי זאת הבאר ? זאת השכינה הקדושה. אומר הגאון חיד”א, בכל שירת הבאר אין אות ט’ ואין אות צ’. למה ?

ידוע שיש אותיות סופיות מנצפך. הן משתנות בסוף מילה. אות צ’ לא היה. אצל אברהם אבינו כתוב לך לך. אות כ’ הוא השתמש. אצל יצחק אבינו כתוב, לך מעימנו כי עצמת ממנו מאד. עצמת ממנו, מ’מ’. אז המ’ היה. נון לקח יעקב אבינו. הצילני נא מיד אחי מיד עשיו. הצילני נא. נ’ נ’. אח”כ משה רבינו, פקוד פקדתי, פ’פ’. והפלא הגדול, יוסף הצדיק אמר לישראל אם יבוא אחד ויאמר פקוד פקדתי תדעו זה הגואל. בא משה ואמר כך אז האמינו לו. אבל מה החכמה, משה רבינו יודע את הסוד. החידוש הוא שמשה רבינו היה כבד פה וכבד לשון, נשרפו לו השפתיים כשישב בחייק פרעה. היו שפתיו שסועות ולא היה יכול להגיד אותיות ב’ו’מ’פ’. פתאום הוא אומר להם פקוד פקדתי כל כך יפה ! זה וודאי הגואל. מה נשאר לנו ? צ’. אומר ר’ שמשון מאוסטרופולי עליו השלום, בישעיה כתוב, מכנף הארץ  זמירות שמענו צבי לצדיק. מכנף- מ’ כ’ נ’ פ’ , מ’ לך מעימנו. כ’ לך לך. נ’ הצילני נא. פ’ פקוד פקדתי. אבל נשאר הצ’. צבי לצדיק. ריבונו של עולם שיבוא כבר הצדי.

ה’ יגזור עליכם גזירות טובות ויגזור עליכם חיים טובים ומאושרים, אורך ימים ושנות חיים. יבטל מעליכם כל גזירות רעות.      

לעילוי נשמת                                                                                       לעילוי נשמת
אהובינו                                                                                              הורי היקרים
אפרים שמעון אריאל                                                           שמעון בן מיסה             מזל בת וסינה

בן עוזיה מרדכי וסיגל שילחט”ו

   

תגובות

comments

הפוסט הזה פורסם בתאריך פרשת השבוע עם התגים , , , , , , , , , , , , . קישור קבוע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *