פרשת בלק/הגאון רבי בן ציון מוצפי

בס”ד

 וַיִּסְעוּ, בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וַיַּחֲנוּ בְּעַרְבוֹת מוֹאָב, מֵעֵבֶר לְיַרְדֵּן יְרֵחוֹ.  סב וַיַּרְא בָּלָק, בֶּן-צִפּוֹר, אֵת כָּל-אֲשֶׁר-עָשָׂה יִשְׂרָאֵל, לָאֱמֹרִי.  ג וַיָּגָר מוֹאָב מִפְּנֵי הָעָם, מְאֹד–כִּי רַב-הוּא; וַיָּקָץ מוֹאָב, מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.  ד וַיֹּאמֶר מוֹאָב אֶל-זִקְנֵי מִדְיָן, עַתָּה יְלַחֲכוּ הַקָּהָל אֶת-כָּל-סְבִיבֹתֵינוּ, כִּלְחֹךְ הַשּׁוֹר, אֵת יֶרֶק הַשָּׂדֶה; וּבָלָק בֶּן-צִפּוֹר מֶלֶךְ לְמוֹאָב, בָּעֵת הַהִוא.  ה וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים אֶל-בִּלְעָם בֶּן-בְּעֹר, פְּתוֹרָה אֲשֶׁר עַל-הַנָּהָר אֶרֶץ בְּנֵי-עַמּוֹ–לִקְרֹא-לוֹ:  לֵאמֹר, הִנֵּה עַם יָצָא מִמִּצְרַיִם הִנֵּה כִסָּה אֶת-עֵין הָאָרֶץ, וְהוּא יֹשֵׁב, מִמֻּלִי.  ו וְעַתָּה לְכָה-נָּא אָרָה-לִּי אֶת-הָעָם הַזֶּה, כִּי-עָצוּם הוּא מִמֶּנִּי–אוּלַי אוּכַל נַכֶּה-בּוֹ, וַאֲגָרְשֶׁנּוּ מִן-הָאָרֶץ:  כִּי יָדַעְתִּי, אֵת אֲשֶׁר-תְּבָרֵךְ מְבֹרָךְ, וַאֲשֶׁר תָּאֹר, יוּאָר.  ז וַיֵּלְכוּ זִקְנֵי מוֹאָב, וְזִקְנֵי מִדְיָן, וּקְסָמִים, בְּיָדָם; וַיָּבֹאוּ, אֶל-בִּלְעָם, וַיְדַבְּרוּ אֵלָיו, דִּבְרֵי בָלָק

מדרש רבא פרשת בלק אומר, עשה הקב”ה שלא יהיה פתחון פה לאומות העולם. לעם ישראל נתת את משה רבינו, ומה לנו ? שמא יגידו אתה עושה אפליות בין עם ישראל לגויים. מה עשה הקב”ה כדי לסתום את פיהם ? נתן להם את בלעם הרשע ששקול כמשה רבינו. בישראל לא קם נביא כמשה, ובעולם קם, והוא בלעם. שלמה המלך היה החכם באדם. הקב”ה נתן לו רשות לבנות את בית המקדש שמכוון כנגד בית המקדש העליון. לעומתו נתן חכמה לנבוכדנצר הרשע, שהוא ידע להחריב אותו. אנחנו נמצאים לפני שבעה עשר בתמוז, צריך להתעורר ולאמר תיקון חצות כל לילה. זו מצווה גדולה, בפרט בימים אלה. אחר כך לישראל ברא את דוד מלך ישראל כנגדו נתן לגויים את המן הרשע. דוד הכין את הבנין של בית המקדש, המן תכנן להרוג ולאבד. תמיד

 

 

עושה הקב”ה כוחות שקולים שלא יהיה לכוחות העולם טענות. נתן להם, ותראה מה יצא מהם.

וירא בלק בן צפור

מה זה וירא ?

ראיני צדיקים רואים וראינו רשעים רואים. בוא נראה מה רשע רואה ? ומה צדיק רואה ? הראשונים היו מלאכים. ויראו בני האלוקים את בנות האדם כי טובות הנה ויקחו להם נשים מכל אשר בחרו. באו והתחילו לחטוא. אחר כך כתוב, “וירא חם בן כנען”. מה ראה ? לא עליכם את ערוות אביו. זה מה שיש לו לראות. למה הוא ראה ולא מישהו אחר ? מפני שהוא היה לא בסדר. מפני שהוא נכנס איפה שלא היה צריך להיכנס. מפני שעשה מה שלא צריך לעשות.

עוד וירא, ויראו אותה שרי פרעה ויהללו אותה

מה לכם להסתכל על נשים.

כתוב בפרשה הקודמת, וירא את סיחון ועוג. מה ראה בלק ? שמתו. סיחון מכשף גדול, ענק שבענקים. ויפנו ויעלו דרך הבשן, איפה זה הבשן ? רמת הגולן. ויצא עוג מלך הבשן לקראתם. הוא וכל עמו למלחמה אדרעי. כתוב אותו חסר ו’. משה רבינו פחד שעוג נימול ושמא הוא יהרוג אדם נימול. כמו שהיה בשכם שהרגו מהולים שמעון ולוי. הו’ חסרה לו אין לו מילה. ראה את זה בלק התחיל להשתולל.

לעומת זאת הצדיקים רואים דברים קדושים.

הצדיק הראשון שראה אברהם אבינו עליו השלום. וַיֵּרָא אֵלָיו השם, בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא; וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח-הָאֹהֶל, כְּחֹם הַיּוֹם.  ב וַיִּשָּׂא עֵינָיו, וַיַּרְא, וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים, נִצָּבִים עָלָיו; וַיַּרְא, וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל, וַיִּשְׁתַּחוּ, אָרְצָה.

וירא את המקום מרחוק, כשהוא לוקח את יצחק אבינו לעקידה. ורץ. ושוב פעם אברהם אבינו וירא. וירא והנה איל נאחז בסבך בקרניו. זה תחליף לקרבן. ולמה אנחנו מזכירים איל ? שזה תחליף לנו. למה אנחנו מבקשים תזכור לנו את אילו של יצחק ? קח במקומנו את אחמיניג’אד ואת החמס ולקינוח את פוטין.

מי עוד ראה?

וירא והנה באר בשדה והנה שם שלושה עדרי צאן רובצים עליה.

יעקב אבינו. ראה את בת זוגתו. ראה את השכינה שם. כי הבת זוג זה שכינה. ראה שהמים עולים ידע שזאת הבת זוג שלו. הוא הלך אצל הבת זוג שלו.

וירא נוסף משה רבינו עליו השלום. ראה את הסנה. הסנה בוער באש ואיננו עוכל.

וירא פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן. ראה את המגיפה שקורת וראה 24000 מתים וראה שהגיע זמן קריאת שמע, ויקח רומח בידו. והרג את זמרי בן סלוא ואת כוזבי בת צור.

לפי זה מפרש הרב חיד”א את מה שכתוב בהגדה של פסח. חכם מה הוא אומר ? רשע מה הוא אומר ? החכם מעניין אותו בתי כנסת, תורה, מעשים טובים, ציצית…אבל לא עליכם. רשע, אוי ואבוי, עושה יום הולדת ואת מי הוא מזמין ליום ההולדת את כל הטמאים. הוא עובד ? ומדברים על החרדים למה הם לא עובדים. הבנת ? דמוקרטיה !! עובדים עלינו. יבוא היום ויבוא משיח ויגאל אותנו מכולם.

הצדיק רואה דברים טובים. הרשע מחפש דברים רעים. ואיש לפי מהללו.

יש מעשה בשלמה המלך. שלמה המלך עליו השלום, מעשה היה באבא אחד שהלך למות. האבא הזה היה עשיר גדול. היה לו שדות וכרמים רכוש פרות עדרים ואפילו לולים של תרנגולים. היו לו שלושה ילדים. אחד גדול אחד בינוני ואחד קטן. חלק להם את כל הרכוש בחייו. לאחד נתן כרמים ושדות לשני את כל הפרות והעגלים ולשלישי נתן את היקבים, בדי הבד של הזיתים ובתי החרושת. קרא להם, הביא ארגז גדול, הראה להם כל מיני יהלומים ואבנים טובות. תדעו זה שווה הון עתק. בזה לא תגעו רק בשעת חירום, מלחמה או חס וחלילה תרדו מנכסיכם. סגר עם 3 מנעולים. כל 6 חודשים המפתח יהיה אצל כל אחד מכם. הלך לבית עולמו. קברו ועשו הספד גדול. עברה שנה שנתיים…הבן הקטן היה רע מעללים. כל שבועיים היה הולך לקאזינו ולמקומות שלא יפה להזכיר אותם פה. וכמובן הפסיד את כספו. כך הפסיד את בתי המסחר היקבים וירד מנכסיו תוך 10 שנים. הוא רצה לפתוח את הארגז והאחים לא הסכימו. נתנו לו כסף. אבל יש לו חורים בידיים. כך סחב עוד שנתיים. עוד פעם בקש. 3 פעמים נתנו לו כסף. יום אחד אמר אני לא שואל אותם. פרץ את הארגז. ושם בארגז אבנים מזוייפות בדיוק באותו מראה. וכך העביר את הארגז. התעשר עושר גדול. אחרי 10 שנים נגמר גם הכסף הזה. ואז תבע אותם אני רוצה שתפתחו את הארגז נגמור עם זה כבר. ואנחנו נחלק את הכסף בשווה. יש לי מצב כלכלי גרוע. אתם לא מסתכלים עלי. אמרו בסדר. באו במעמד של אדם מכובד מהמשפחה. ופתאם רואים שהאבנים מזוייפות. אין יהלומים אין אבנים טובות. סתם אבנים. מה עושים עכשיו ? הוא אומר להם אתם גנבתם ! והם אומרים אתה גנבת. התחילו לריב. בשביל מה לריב ? נלך לשלמה המלך. ספרו לו את כל הסיפור. הוא מייד קלט מי ישר ומי גנב. אבל האמת צריכה להיווכח. אתה צריך שיראו בעיניים את האמת. אולי תלונו אצלי, תקבלו חדר פרטי ואתם מוזמנים לאכול על שולחני. אני כל יום מזמין 1000 איש לאכול אצלי. תהיו ראשונים. תודה רבה תודה רבה. שם להם מאכלים משובחים, יינות משובחים, ללא כימיקלים. אמר להם: היות ואני ראיתי שאתם אנשים נבונים אני רוצה להתייעץ אתכם. אספר לכם מה קורה בממלכה ומחוץ לממלכה. אתם יודעים שפונים אלי מכל העולם בשאלות. היום קבלתי אגרת מדרום אפריקה. הוציא את האגרת ומספר להם על נערה אחת שהלכה בדרך, דומה לסיפור עם הבור והחולדה שספרתי לכם שבוע שעבר. נערה שנפלה לבור והציל אותה הרועה. הנערה היתה הפתיה, הכירו לה אחד מבני הכפר, עשיר והתארסה איתו. קבעו חתונה לעוד חודש. פתאם היא מספרת לחתן שלה, יום אחד הלכתי לשדה ונפלתי בבור ואיזה בחור הציל אותי ואני נשבעתי לו והוא נשבע לי שנתחתן זה עם זו. אם אתה מסכים נלך אליו נפייס אותו ניתן לו מתנה ונסגור עניין. אמר לה בסדר. הגיעו לשם. ראו אותו שמח יש לו רכוש. שאלו אותו אם התחתן, אמר, לא ! יש לי נערה שקבעתי להינשא לה. אמר לו: אבל אני עכשיו, ההורים שלה ארסו אותה איתי. מה דעתך ? שיהיה לך לבריאות אני מוותר. אתה בטוח ? כן, בלב שלם. אמר לו, אני אתן לך מתנות. אמר להם: לא, אני אתן לכם מתנות. אתם זוג מהשמיים. הביא צאן וזהב ונתן להם. תעשו חתונה ואל תהיו מוטרדים. הם הלכו. בדרך היו מבסוטים. לא האמינו שככה הוא יוותר להם. עצרו בדרך. ירדו להתרחץ לשתות. באו לצאת והנה שודד זקן. עם חיצים רומחים. פרצוף של המן בן המדתא. קשר את הבחור לעץ ואת הנערה שם בצד. זאת הנערה תהיה שלי. התחננו לפניו. לא עזר כלום. אתה זקן מה אתה צריך אותה. ספרו לו את הסיפור שלהם. אין לי מצפון לא מעניין אותי. פתאם, זז אצלו משהו בראש.  אתם צודקים. לכו מכאן.  אבל תוך שתי דקות טוסו מפה ואל תסתכלו לאחור. הם ספרו להורים שלהם, היתה החתונה. היה דיון למי מגיע השבח והתהילה. לבחור שנשא אותה או לבחור הראשון שוותר ? אבל קבוצה אחרת אומרת, שהזקן השודד שהיה לו את הרכוש והוא וותר על הכל מגיע לו כל התהילה. אז מה דעתכם ? אני רוצה לשמוע. הראשון אמר, מגיע לראשון שוותר, השני אמר מגיע לשני שנשא אותה והשלישי אמר, אני יכול להגיד משהו ? לי נראה שהתהילה מגיעה לזקן הזה. היתה לו נערה ביד היה לו כסף ביד. והוא וותר. אמר לו שלמה: אתה הגנב. אני הגנב ? אתה משבח גנבים, אז אתה הגנב. איש לפי מהללו. מה היה אחר כך ? אני לא יודע. עיין פרק ב’. מכאן ראינו את ההבדל בין הצדיק לרשע. מי שמהלל רשע הוא רשע כמוהו. מי שמהלל צדיק הוא צדיק כמוהו.

מאיפה בלעם נהיה מברך ? מה עניין פה ?

המדרש אומר, ש 30 יום מראש מודיעים ברקיע, מי ימות ? מי יפול ? מי יעשיר ? מי יוולד ? הכל. אז בלעם היה שומע. אם היה מגיע אליו חולה ומבקש ברכה והוא יודע שהוא ימות לא היה מברך אותו. ראו שמה שהוא אומר קורה. ואם היה יודע שיש מישהו שצריך למות היה מקלל אותו והיו אומרים בלעם קלל אותו והוא מת.

הגמרא אומרת, שהיה מעשה בבית ראשון. היה רב רשע לתלמידים רשעים. והנה מגיעה אישה תמימה עם צער היריון. תברך אותי שאלד. תברך אותי שיהיה לי בן זכר. ברך אותה שיהיה לה בן זכר. יצאה החוצה, אמר לתלמידים שלו, היא הרה בבת נקבה. רק אני לא רוצה שיהיה לצער אותה אז אני אומר לה שיש לה זכר. אחרי זה היתה יולדת. מה יולדת ? בן או בת. אז אם היתה יולדת בן אז היה אומר להם, אתם רואים שאמרתי לה שזה בן ? אז למה אמרת לנו נקבה ? לא רציתי שישלוט עין הרע. ואם היתה יוצאת נקבה, אז היה אומר, אמרתי לכם, לא רציתי שהיא תצטער. כך אומר הירושלמי. אותו דבר גם בלעם. מה אמר להם ? לינו פה הלילה והשיבותי אתכם דבר כאשר ידבר ה’ אלי.

יתן לי מלוא ביתו כסף וזהב…

ימלא עד התקרה זהב. איזה רשע היה. כמה עין הרע. עד התקרה זהב.

ברייתא, פרק ו’ מסכת אבות, אמר רבי יוסי בן קסמא, פעם אחת הייתי מהלך בדרך, פגש אותי אדם אחד מעיר אחת של סופרים. אמר לי, רצונך לדור עימנו במקומנו ? ניתן לך מלוא זהב כסף וזהב. אפילו אם תתן לי כל כסף וזהב שבעולם איני דר אלא במקום תורה. למה כאן זה כן טוב שהוא מציע לו כסף וזהב ? כי כאן מציעים לו. לא הוא מבקש. אבל בלעם הרשע הוא מבקש לקחת את הבית של בלק וגם למלאות בית בכסף וזהב. היכן שמענו למלא בבית בזהב עד התקרה ? לכן חכמים גינו את מה שעשה בלעם. מה עשה בלעם ? המשיך ללכת.

ויתיצב מלאך ה’ לשטן לו.

רשי” אומר, מלאך ה’, מלאך רחמים. אין מלאך אחד עושה שתי שליחויות. מלאך שהוא חסד הוא חסד. מלאך שהוא דין הוא דין. כשישראל נמצאים במצוקה או בצער אז המלאכים הטובים הופכים להיות שטנים נגד אומות העולם. כי זה הרחמים. להרוג רשע זה רחמים !! זה לא נקרא דין.  הרשעים מהפכים את מידת הרחמים למידת הדין.

ותרא האתון 3 פעמים כתוב ותרא האתון

למה ?

האתון הזאת קבלה שכל כביכול של בן אדם. הקב”ה ברא בששת ימי בראשית, את פי האתון. מתי ?עשרה דברים נבראו בערב שבת בין השמשות, ואלו הן: פי הארץ, ופי הבאר, ופי האתון, והקשת, והמן, והמטה, והשמיר, והכתב, והמכתב, והלוחות. ויש אומרים, אף המזיקין, וקבורתו של משה, ואיילו של אברהם אבינו. ויש אומרים, אף צבת בצבת עשויה.

– מסכת אבות פרק ה’ משנה ו’

למה בערב שבת בין השמשות ?

מכיוון שעד אז לא היה חטא אדם הראשון. אבל ברגע שאדם הראשון חטא אז צריך פי הבאר פי הארץ.

בפעם הראשונה שהיא ראתה קבלה מדרגה אחת של כח של ראיה של צומח. נפש המצמחת. נפש שהולכת ומתווספת.

בפעם השניה שהיא ראתה קבלה דרגה של נפש המניע. נפש שיש לה מחשבה.

בפעם השלישית שהיא ראתה קבלה נפש המדבר.

ולכן אז היא פתחה את פיה.

ויפתח ה’ את פי האתון

יונתן בן עוזיאל כותב. אמרה לו האתון: אוי לך חסר דעת. הרי הוא יודע דעת עליון. אותי לא יכולת לקלל. אתה רוצה לקלל אומה שלמה שיש להם את משה ואהרן והשכינה שורה עליהם. אתה מדומיין. מה אתה מקשקש. אותי לא יכולת לקלל אז אותם אתה רוצה לקלל.

אין עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב

אמר לו בלק אני מבקש ממך שתקלל אותם. אמר לו, אי אפשר לקלל אותם. אמר לו, תקלל אותם עם האומות. אמר לו, אי אפשר לקלל אותם. הן עם לבדד ישכון. מה פירוש לבדד ישכון ? הם אבודים בגלות. הוא כבר יודע משניות בלק. מצא מעות מפוזרים אילו שלו. אם אדם הולך ברחוב ומוצא 200 דולר פה ו100 שקל פה. קח את זה ותלך. זה שלך. אין סימן. אם היו צבורים או קשור עליהם איזה גומי מיוחד זה יכול להיות סימן. כך ישראל מפוזרים. אמר לו, זה לא ככה, בגמרא כתוב שאם הם קשורים יחד   אז יש סימן. הם קשורים בלבושם. לבושם שונה, יש להם ציצית. אם גבר נעדר ואשתו עגונה, לא עליכם ומצאו איזה גופה ואי אפשר לזהות אותה. אם יש עליו את הציצית, באה אשתו והמשפחה ואומרים כן זה הקשר שלו. ניתן להתיר את האישה ע”פ הציצית. מצווה להתיר עגונה. ועוד במאכלם הם שונים. הם אוכלים כשר. בשר שנעלם מן העין אסור לאוכלו. אבל אם ראית סימן שזה הבשר שלך, תווית או אולגרמה זה מתיר את הבשר. אם יש להם על האוכל שלהם סימן אז זה לא בשר שנתעלם מן העין. וגם על בשרם יש סימן. יש להם ברית מילה.  מזוזה היא בבית של יהודי. אין מזוזה זה לא בית של יהודים. לכן, אי אפשר לקלל אותם.

הוא למד הלכות תערובות. יש לנו הלכות בתערובות יש דברים שמתערבים ויש דברים שאינם מתערבים. אם נתערב בשר בחלב או טריפה בתוך אוכל כשר אני צריך פי 60 כדי להתיר אותו. אין מבטלים איסור לכתחילה. אם אדם ביטל איסור, זאת אומרת לא היה פי 60 והוא שם את זה בפי 60, אנחנו קונסים אותו ואסור לו לאכול מזה ואסור לו למכור את זה. אבל אחרים יכולים לאכול את זה, שהרי זה בטל. גם ככה ישראל אין מבטלים מלכתחילה ולאחרים יהיה מותר. כלומר, לבלעם הרשע יהיה מותר. מה ענה  לו  בלעם ? הרי הוא ראש ישיבה גדול, יש הלכה שאם זו חתיכה הראויה להתכבד לא בטלה ב60. אם נפלה חתיכה שמגישים בצלחת זה לא מתבטל. דבר שבמשקל מתבטל. אבל דבר שבמניין, שמוכרים אותו לפי אחדים, אינו מתבטל. יש לך יהודי שאינו “חתיכה שראויה להתכבד” ? יש לך יהודי שלא מצטרף למניין ? אפילו מחלל שבת אם הוא בא לבית הכנסת ורוצה להצטרף למניין אנחנו מצרפים אותו. הסיבה שמחלל שבת אינו מצטרף למניין היא שהוא כגוי, כמומר, מורד בקב”ה. אבל עכשיו הוא בא לבית הכנסת ואומר אני רוצה שתקבלו אותי כעשירי. אז הוא מבקש להתפלל, אז יכולים לצרף אותו. כמובן, שאם אפשר שיהיה 11 זה עדיף.

היה מעשה עם הנודע ביהודה. לא היה מניין במנחה. אבל אחד מהכופרים בא להתפלל. אז הוא אומר לרב, יש מניין. אז הרב אומר לו, אבל אתה יודע למה. אז הוא אומר לרב, אפילו בקטורת יש חלבנה. גם אותה מצרפים. אמר לו לכן בקטורת יש 11. אחד שהוא אנטי לא יכול להצטרף. מי שמצטרף זה יהודי תמים לא יהודי שעושה להכעיס.

אז אומר בלעם, לכן, אי אפשר לקלל אותם.

אם יש דבר שחייב עליו מיתה לא מתבטל. כגון, מי שאוכל תרומה והוא זר חייב מוות. ישראל נקראים תרומה שנאמר קודש ישראל לה’ ראשית תבואתו כל אוכליו יאשמו. רעה תבוא עליהם נאום ה’. לכן, אי אפשר לקלל אותם.

עם לבדד

מה זה עם לבדד ?

תשמעו מה המדרש מספר. נורא ואיום. מעשה בריבה אחת. בתקופת התנאים. נערה צעירה שהיתה ביתו של איזה חכם. והשר הרומאי ראה אותה. ואמר לאביה בתך לבני. וידע אביה שאם הוא לא יתן אותה יהרגו אותו ויהרוג את היהודים שם ואיזה גזירות יעשה. והוא אמר לבת שלו, מה עושים ? אמרה לו, יהיה הכל בסדר. הוא בוכה והיא בוכה. בא וראה אותה השר, שמח שמחה גדולה והביא לה תכשיטי זהב. הלביש אותה כל טוב. הגיע יום החתונה. מה עשתה אותה ריבה עלתה לגג ואמרה תראו אני לא אתחתן עם גוי ולא אתחתן עם גוי וקפצה ומתה. יצאה בת קול ואמרה: מי מנה עפר יעקב ….

אותה מעשה היה לפני 300 שנה עם ר’ שלום שבזי עליו השלום. ביום שנפטר ר’ שלום שבזי נולד הרש”ש. שניהם מאותו מחוז. הוא היה קדוש ונורא. כתב 15000 שירים. היה מקובל גדול ויודע מה יש במרומים. היתה לו בת בשם שמעה. והמלך גזר להביא אותה לבנו. היה הולך איתה בדרך ובוכה והיא בוכה. ואומרת לו אבא אל תדאג, אתה חברת שיר לפני שבוע “אם ינעלו דלתי נדיבים…דלתי מרום לא ננעלו, שרפים ואופנים עומדים ברקיע, עוד כמה דקות אני אהיה שם למעלה וכל המלאכים יוצאים לקראתי. אבא שלה בוכה ובוכה. עלתה לגג קפצה ומתה. ועד היום המוסלמים שומרים עליו במחוז תעיז בתימן. ונודרים נדרים על הקבר שלה. ונושעים. וגם קברו שם.

זה ראה בלעם הרשע  מה זה עם ישראל.

מה טוב הוא אהליך יעקב משכנותיך ישראל

רבינו חיים בן עטר, שפטירתו בט”ו לחודש תמוז, מסביר מה זה מה טוב הוא אהליך יעקב ?

יש אדם שהוא רק בא שעה ביום לבית הכנסת, ונשאר ער. זה, מה טוב הוא אהליך יעקב.

אבל עוד יותר טוב, זה שנמצא מהבוקר עד הערב ולומד תורה. משכנותיך ישראל. שהבית שלו זה בית הכנסת.

עוד פירוש, כל יום ויום בית הכנסת פתוח ואנשים באים לשם ללמוד ולהתפלל.

עוד פירוש, אדם שנמצא בבית הכנסת והולך צנוע אבל כשבא הביתה מייד זורק את החולצה והנעליים, והולך חצי ערום. תלך בבית כמו בבית הכנסת. תתנהג בצניעות ובקדושה גם בבית וגם בבית הכנסת.

ביום שני לא נאמר כי טוב. יום שלישי נאמר פעמיים. ולמה ? כי ביום שני נבראה המחלוקת. ומה מחלוקת שהיא לשם שמיים, הפרדת המים, לא נאמר כי טוב ביום השני. יום ראשון ויהי אור כנגדו היה בית ראשון. היה אורים ותומים, היתה אש יורדת מן השמיים. בבית שני היו חסרים 5 דברים. הוא נחרב על שנאת חינם. בית ראשון היה בזכות אברהם. בית שני בזכות יצחק. ובית שלישי שאנחנו מחכים לו בזכות יעקב, אז הוא אומר מה טוב הוא אהליך יעקב. כתוב כי טוב. זה יהיה בית נצחי. משכנותיך ישראל מרמז על היות הבית שלישי נצחי.

כנחלים נטיו

נחל, שזורם בין בקיץ בין בחורף. נקרא נחל לא אכזב. יש נחל רמאי שזורם רק בחורף. אז מה שווה ? יש אדם מתי שטוב לו ואשתו הכינה לו 3 ארוחות אז הוא יושב ולומד. אבל ביום שאשתו נסעה לדוד שלה אז הוא לא בא לבית הכנסת. תבוא לבית הכנסת בכל יום בכל מצב. גשם שלג מה שיש.

כגנות עלי נהר

מה זה ?

הוא בא לבית הכנסת אבל הוא מתקוטט. למה הדלקת את המאוורר ? למה המזגן לא עובד ? למה אתה אומר קדיש ?

צריך שלום. נהר זה שלום. הנני נוטה אליה כנהר שלום. צריך לחיות בשלום עם כולם.

כגנות עלי נהר

הגמרא אומרת, בשבילם בית הכנסת זה כמו גן עדן. לא משנה חם קר, אצלו לומדים תורה זה גן עדן. אצל הרשעים זה כמו בית כלא.

כאהלים נטע ה’

מה זה אהלים ?

גן בשמים. רוזמרין, הדסים, לואיזה, נענע, ריחן, שיבא, וכן על זה הדרך.  דברי תורה זה כיף לשמוע. מה זה אהלים ? זה להיות מהעשרה הראשונים.

כארזים על המים

ארזים מבטל את הדין. ארזים 3 פעמים אלוקים. כך אומר רבינו חיים בן עטר.

דרך כוכב מיעקב…

מי זה דרך כוכב מיעקב ? זה משיח בן דוד. שהוא פתאם, עולה כמו כוכב. פתאם.

וקם שבט מישראל

זה משיח בן יוסף. ואז הם יעלו וישבו על הכסא בירושלים. והקב”ה יבנה לנו את בית מקדשנו ותפארתינו.

הקב”ה יבטל מעליכם כל גזירות רעות ויגזור עליכם גזירות טובות.

לעילוי נשמת אהובנו                                                              לעילוי נשמת הורי היקרים

אפרים שמעון אריאל ז”ל                                         שמעון בן מיסה                        מזל בת וסינה

בן עוזיהו מרדכי וסיגל שילחט”וא

תגובות

comments

הפוסט הזה פורסם בתאריך פרשת השבוע עם התגים , , , , , , , , . קישור קבוע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *